2013 blir mobilen viktigare än pc:n för Google, men mobilen innebär också en utmaning för sökföretagets affärsmodell som baseras på sökannonser för pc. Där är Google redan ohotad etta. Enligt siffror från Statista tjänade företaget första halvåret i år mer på sina annonser än vad alla USAs magasin och tidningar gjorde tillsammans.

Nästa mål är mobilen. Där vill Google ge dig information och tips du behöver innan du ens börjat söka. Första steget på den vägen är Google Now. Tjänsten finns i senaste versionen av företagets operativsystem Android och precis som Wallenbergarna gillar den att verka utan att synas.

Genom att kartlägga din position, dina sökningar, din mejl och din kalender presenterar Google Now information och tips som företaget tycker passar dina vanor. Allt visas i ett enkelt kortsystem på telefonen, men i bakgrunden krävs kopplingar mellan en lång rad olika datakällor och algoritmer.

Företaget presenterade tjänsten i somras men öppnade för den redan i mars när användarvillkoren ändrades för att användardata skulle kunna delas mellan företagets olika tjänster. Debatten var högljudd men tystnade snabbt.

Nu har Google Now fritt spelrum att leta intressanta uppgifter bland alla data som du matat in i Googles olika tjänster och kombinera dem med information från andra källor och dina sökningar på nätet. Fortfarande är tipsen ganska begränsade men Google lägger till nya informationskort kontinuerligt.

– Tjänsten är fortfarande väldigt mycket i sin linda, säger Rikard Steiber, global marknadsdirektör för social- och mobilmarknadsföring på Google.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Google Now finns i alla telefoner som kör senaste versionen av Googles Android. Genom att samla information från din e-post, din kalender, dina sökningar på internet och din position försöker Google förutsäga vilken information som är intressant för dig vid varje givet tillfälle. Informationen presenteras sedan i form av kort. För tillfället finns 20 kort som tagits fram av Google, alla korten är dock inte tillgängliga på svenska. Företaget utesluter inte att i framtiden öppna för kort som levereras av andra leverantörer. Här är några exempel:Flyg: Kortet tar information om planerade flygningar från din e-post eller från din webbsökningshistorik och presenterar uppgifter om avgång, gate och körtid till flygplatsen.

Lokaltrafik: Kortet visar tidtabell från hållplatser i närheten.

Fototillfällen: Kortet visar bilder från intressanta platser i närheten när du är på resa.

Paket: Kortet hämtar information från din e-post om beställningar du gjort hos e-handlare och visar information om när ditt paket anländer.

Sport: Baserat på dina webbsökningar presenterar kortet resultat från dina favoritlag.