Det märks bland annat på att det ännu inte finns några annonser i Google Now. I stället är fokus från Google att lära sig mer om hur användarna vill utnyttja tjänsten.

– Det är det som är så intressant med att jobba på Google. Våra vänner ingenjörerna som tar fram tjänsten tar bara fram något som ska vara bra för användarna. Ofta är det sedan ett helt annat team som får fundera ut hur vi ska kunna tjäna pengar på det, säger Rikard Steiber.

Att det dyker upp annonser i Google Now någon gång i framtiden är troligt. När kunderna flyttar till mobilen måste Googles annonsintäkter också göra det.

Enligt Rikard Steiber går den flytten fortare än vad företaget vågat hoppas.

Om de mobila intäkterna håller samma takt som under tredje kvartalet i år, så kommer Google att dra in åtta miljarder dollar i mobilen under det kommande året. För ett år sedan var samma siffra 2,5 miljarder dollar. Båda siffrorna innefattar dock även de pengar som företaget drar in genom sin Playbutik i telefonen.

Med Now kopplat till företagets sociala tjänst Google+ finns nya möjligheter att presentera och sälja relevanta annonser både utifrån vad du gillar på nätet och var du befinner dig. Att Google Now dessutom vet på vilken plats du väntas befinna dig i framtiden ger ytterligare möjligheter för marknadsförare.

– Jag tror att många bedömare grovt underskattar vad mobilmarknaden är. Det vi ser är att mobilen blir det primära sättet att koppla upp sig. Det händer redan nästa år, säger Rikard Steiber.

Läs mer: Säkerhetsexperten varnar för Googles nya tjänst

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Google Now finns i alla telefoner som kör senaste versionen av Googles Android. Genom att samla information från din e-post, din kalender, dina sökningar på internet och din position försöker Google förutsäga vilken information som är intressant för dig vid varje givet tillfälle. Informationen presenteras sedan i form av kort. För tillfället finns 20 kort som tagits fram av Google, alla korten är dock inte tillgängliga på svenska. Företaget utesluter inte att i framtiden öppna för kort som levereras av andra leverantörer. Här är några exempel:Flyg: Kortet tar information om planerade flygningar från din e-post eller från din webbsökningshistorik och presenterar uppgifter om avgång, gate och körtid till flygplatsen.

Lokaltrafik: Kortet visar tidtabell från hållplatser i närheten.

Fototillfällen: Kortet visar bilder från intressanta platser i närheten när du är på resa.

Paket: Kortet hämtar information från din e-post om beställningar du gjort hos e-handlare och visar information om när ditt paket anländer.

Sport: Baserat på dina webbsökningar presenterar kortet resultat från dina favoritlag.