Chester Wisniewski är rådgivare på säkerhetsföretaget Sophos i Kanada. Hans inställning till Google Now är kluven efter att ha testat tjänsten sedan i somras.

– Första reaktionen är att: ”Wow, den vet vilket flyg jag ska ta!” Samtidigt betyder det att jag har delat med mig av data från min företagskalender, säger han.

För alla de företag som redan har sina data hos Google i form av e-post eller kalender är det förmodligen inte något större problem. För den som valt att själv ha kontrollen över sina data kan det vara ett problem.

– Som organisation måste du överväga om produktivitetsvinsten med Google Now är värd att Google vet vart dina anställda är på väg, säger Chester Wisniewski.

Svaret beror enligt honom på vilken typ av organisation det rör och vilken typ av data som hanteras.

– Jag skulle inte slå på den här typen av tjänst i min organisation, säger han.

Han ser egentligen inget problem med Google Now som sådant utan är mest kritisk till att tjänsten inte kan stängas av med hjälp av central administrationsmjukvara för telefonen.

– I stället måste du lita på att den anställda själv slår av funktionen, säger han.