(CS/Helsingfors) Fishbrain är en app och en tjänst där sportfiskare kan följa varandras fiskelycka i realtid. Samtidigt samlas användarnas erfarenheter i en databas som ska hjälpa till att ge större fångster i framtiden.

– Fiskare är väldigt sociala och vill gärna visa upp sina fångster, säger Johan Attby som ligger bakom Fishbrain.

När någon startar en fisketur matar hon eller han in vilken bete och vilken utrustnig som används. Samtidigt samlar Fishbrain in information om temperatur och lufttryck från en vädertjänst. När fiskaren sedan får napp matas information om fisken in i systemet.

– Hittills har det varit mycket magi och hokus pokus kring fiske. Nu får vi en mer vetenskaplig databas över vilka beten som fungerar, säger Johan Attby.

Hittills finns 43 000 beten inmatade i databasen. Appen finns ännu så länge bara för Iphone och i svenska Appstore. Antalet användare är blygsamma 8 000, men målet är internationell lansering och sex miljoner fiskare som användare inom några år.

Databasen som byggs upp planerar Fishbrain att använda för att kunna sälja riktade annonser till fiskare. Dessutom finns enligt Johan Attby ett stort intresse för information om vilka beten som fungerar från de företag som tillverkar fiskeutrustning.

– I dag har de inga sådana data utan förlitar sig på några få proffsfiskare som testar dragen, säger Johan Attby.

Johan Attby har tidigare startat Tific som utvecklade programvara för automatiserad it-support.

Fishbrain började han utveckla efter att Tific sålts till amerikanska Plumchoice. Pengarna från den försäljningen finansierar Fishbrain som i dag har tre anställda.

Fakta

Slush är Nordens största konferens för nystartade företag och hölls i Helsingfors den 21–22 november. På konferensen genomfördes 100 presentationer av nystartatade företag som letar investerare. Fishbrain utsågs som vinnare i kategorin för de allra mest nystartade företagen.