Många företag har under åren beklagat sig över hur knöligt det kan vara att skicka e-faktura till ett företag med en annan växeloperatör.

Det har liknats vid situationen att om ditt företag har Telia och mottagaren Tele2 skulle du behöva kontakta Telia för att få genomföra ett samtal. Telia skulle konstatera att det då krävs åtta timmars arbete som du måste betala.

Nu har de dominerande växeloperatörerna mötts för att försöka lösa problemen. Initiativet kommer från Nätverket för elektroniska affärer, Nea, och vd:n Ulrica Storset är nöjd.

– Vi har snappat upp klagomålen från slutanvändarna och identifierat ett problem som måste lösas om vi ska få fart på e-affärer här i Sverige, säger hon.

Det har tagit sin tid att få med sig växeloperatörerna, konstaterar Ulrica Storset.

– Ja, en del har sett det som ett problem medan andra inte gjort det. Ytterligare andra har tyckt att Sverige är för litet och de vill i stället arbeta på europeisk nivå.

– Nu sitter olika arbetsgrupper och tittar på vad som kan göras. Det kommer att ta tid – det ska stötas och blötas hos var och en – men nu är vi på gång, säger Ulrica Storset.

Fakta

Första mötet ägde rum i oktober och då deltog Bankgirot, Basware, Compello, Danske Bank, Evry, Expert Systems, Handelsbanken, Itella, Logica, Logiq, Palette, SEB, Strålfors, Tieto och Visma Proceedo.

Nästa möte är planerat till januari.