I torsdags föll domen i Marknadsdomstolen mot spelföretaget Stardoll. Bolaget hotas av miljonvite om de fortsätter att använda uppmaningar som ”köp” och ”uppgradera” på sin sajt och i sitt spel som riktar sig till unga tjejer.

Dataspelbranschens talesperson Per Strömbäck är kritisk mot Marknadsdomstolens dom. Han menar att den kan få långtgående konsekvenser för de svenska spelföretagen som blir allt mer beroende av att sälja spel som digitala tjänster i stället för som en dvd-skiva.

– Den här domen visar att både konsumentombudsmannen och Marknadsdomstolen inte riktigt har förmågan att se hur digitala tjänster fungerar, säger Per Strömbäck.

– När man skickar information till en inkorg i en digital tjänst så kan det inte jämföras med att skicka post hem.

Per Strömbäck vill snarare jämföra erbjudandena i spelet med varor som ställs upp på hyllan i en butik:

– Det är ju helt oproblematiskt att barn och unga får gå omkring i en affär och köpa serietidningar och godis för sin veckopeng.

Om större krav ställs på de svenska spelbolagen tror Dataspelsbranschen inte att det får några prositiva effekter för företagets kunder.

– I stället ger det en konkurrensfördel till mindre seriösa företag utanför Sveriges gränser, säger Per Strömbäck.

I stället för en dom i marknadsdomstolen hade han hoppats på att branschen själva skulle ha fått skapa regler ungefär som med åldersmärkningen av spel. Nu ska Dataspelbranschen i stället dra i gång ett arbete för att ta fram riktlinjer för sina medlemmar.

– Jag har bett berörda medlemsföretag att kontakta mig så ska vi gå igenom vad det här innebär för deras verksamhet. Det är en viktig process att företagen får analysera detta och se i vilken mån de kan anpassa sig. Det kanske visar sig att det är relativt lätt, då behöver det inte bli så smärtsamt.

Han ser ingen stor risk att svenska spelutvecklare flyr landet på grund av domen.

– Det är lättare att stänga av Sverige som kanske är några procent av all trafik, än att flytta till ett annat land. Men det är tråkigt för svenska företag att inte kunna sälja till en svensk publik, säger han.

Fakta

6:e december meddelande Marknadsdomstolen att svenska spelförtaget Stardoll inte längre får använda uppmaningar som ”köp” och ”uppgradera” i sitt populära spel som riktar sig till barn. Målet i marknadsdomstolen drevs av Konsumentombudsmannen, KO.

Om Stardoll forstätter med sin marknadsföring på samma sätt kan företaget bli tvungen att betala en miljon kronor i böter för varje tillfälle de bryter mot domen. KO driver också ett liknande mål i marknadsdomstolen mot finska Sulake som driver spelet Habbo.

Välj det ämnesområde som passar dig bäst. Teckna en gratis prenumeration här.