Genom att lägga in Elskling som sökord vid annonsering på Google Adwords har Kundkraft Sverige sett till att den egna jämförelsesajten, elpriser.se, kommer upp när någon söker på Elskling. De två är rena konkurrenter – Elskling driver den större jämförelsesajten för elpriser, elskling.se.

Kundkrafts agerande fick Elskling att reagera kraftigt och anmäla konkurrenten till Marknadsdomstolen för att ha utnyttjat företagets varumärke och snyltat på det.

Marknadsdomstolen slår nu fast att det inte är olagligt att lägga in en konkurrents namn som sökord. I domen skriver domstolen att det inte ”kan anses medföra någon skada på Elsklings varumärkes funktioner”. Det medför heller inte urvattning eller snyltning på varumärket och därmed strider det inte mot god marknadsföringssed, anser domstolen.

Bland annat konstateras i domen att den genomsnittlige användaren av sökmotorn har kännedom om att vissa presenterade sökträffar inte med nödvändighet måste motsvara just det som eftersökts och att användaren därför inte kan anses ha svårt att förstå annonsens ursprung.

Elsklings vd Faraz Azima är besviken över domen och säger i en kommentar att det är anmärkningsvärt att det ska anses tillåtet på webben när det inte är det i andra medier som tv, radio och print.