Varför ska jag som konsument använda mobilen för att betala i stället för mitt vanliga bankkort?

– Jag har alltid mobilen med mig. Mobilen är mitt elfte finger, det är så jag tänker på den.

Hur stort är det behovet, folk betalar ju redan med sitt kort i dag?

– Ja, i Sverige finns redan vanan att betala också små summor med kort. I till exempel Spanien ser det annorlunda ut, där används fortfarande kontanter i stor utsträckning.

– 20 procent av köpen med Visakort i Europa sker redan digitalt, men våra konsumentundersökningar visar att folk är trötta på att behöva komma ihåg lösenord för olika e-handelssajter.

Och det är där ert V-me kommer in, kan du berätta vad det är?

– Det är en digital plånbok som påminner om min fysiska plånbok. Det betyder att jag kan stoppa in även andra kort än Visas i den. När jag sedan går till en e-handlare behöver jag bara kolla efter V-me-loggan och klicka på den i stället för att behöva komma ihåg handlarens lösenord och fylla i formulär. Du ska aldrig behöva mer än tre klick för att genomföra ett köp.

Varför är det viktigt att släppa in konkurrenterna?

– Jag är övertygad om att den digitala plånboken måste vara minst lika bra som den fysiska är i dag för att konsumenterna ska vara intresserade. Om du väljer olika typer av kort måste jag tillåta dig att göra det även i den digitala världen. Konkurrensen handlar inte om att hindra dig från att stoppa in konkurrenternas kort. Det handlar om att få dig att föredra Visa.

När får vi se den i Sverige?

– Vi pratar med bankerna nu och tror att den kommer nästa år.

Många aktörer har erbjudanden kring mobila betalningar. Hur skiljer ni er från exempelvis Paypal?

– För det första, alla andra skickar kortinformationen vidare utanför systemet, det gör inte vi. Därför är konsumenten säkrare hos oss. Det andra är att de inte är plånböcker utan behållare för bara ett enda kort.

Vad ger ni tillbaka till butiken?

– Det handlar om data om konsumenten. I dag får jag erbjudande från företag som jag inte ens vet vilka de är. Det jag vill ha som konsument är erbjudanden från ställen där jag verkligen handlar.

Vad kan du erbjuda som inte butiken kan få via sina egna kundkort?

– Vi kan säga till handlaren, vad är det du egentligen vill göra? Vill du driva trafik från din butik till din e-handel? Vet du vad, Steve Perry gillar sådana grejer, vill du att vi skickar honom ett erbjudande? Om Steve köper är det enkelt att se att han gjorde det på grund av just det erbjudandet eftersom han betalar med Visa och då är handlarna beredda att betala oss för det.

– Givetvis måste det ske med kundens goda minne. Det betyder att du själv är med och låter dig kategoriseras. Det är ett nytt sätt att betrakta konsumenten och handlar inte om att äga konsumenten utan om att förstå konsumentens psyke bättre än någonsin.

Hur jobbar ni med transaktioner från person till person?

– Vi har tagit fram en sådan tjänst som ska rullas ut av 20 banker som kan användas för att föra över pengar från vilket Visa-kort som helst till vilket annat Visakort som helst i Europa, men jag tror inte att person-till-person-betalningar är någon riktig killerapp.

Fakta

Kortföretaget Visa har sin största tillväxt online.

Förra året handlades det för 200 miljarder euro online med Visakort i Europa. Det är 16 procent mer än året innan.

I Sverige ökade e-handeln med företagets kort med 21 procent till 39 miljarder svenska kronor under 2012.

Namn: Steve Perry.

Yrke: Vice vd på Visa i Europa.

Bor: London.

Karriär: Ekonomie doktor på University of Keele, Ekonom på TSB Group. Sedan 24 år på Visa.

På fritiden: Har hus i Italien. Fick titeln Cavaliere, en sorts riddare, av Italiens president 2005.