När vi ringer upp Hattricks drivande kraft Johan Gustafson befinner han sig i Tyskland för att följa fotbolls-VM på plats.
Det är dagen efter att Sverige säkrat avancemanget till åttondelsfinalen, solen skiner och något som påminner om VM-feber har infunnit sig i Stockholm.

I det läget kan det kännas fjärran att sätta sig ner framför
datorn och börja ägna tankarna åt ett webbaserat fotbollsspel – men faktum är att just när den här intervjun görs är mer 30 000 personer inloggade på Hattrick.

Vuxit snabbt
Denna svenska webbplats som startade i liten skala 1997 har vuxit snabbt och gjort sig ett namn långt utanför Sveriges gränser.
– När vi går omkring i våra Hat­trick-tröjor här i Tyskland kommer det fram en hel del människor och börjar prata Hattrick, till och med ordningsvakter och poliser har kommit och hälsat och frågat om de får möta oss, berättar Johan Gustafson.

I dag är Hattrick en global gemenskap med nästan en miljon användare i 108 länder.

Spelet går ut på att varje användare har sitt lag med egna spelare, som man tränar och coachar, och som sedan spelar matcher mot andra användares lag.



Hattrickspelarna är påfallande ofta personer som arbetar med datorer professionellt. Många är högutbildade och intresserade av strategi, statistik och planering.

Seriematch på söndagar
Varje söndag är det seriematch och då sitter tiotusentals personer inloggade för att följa sina lag. Men själva communityn, den så kallade konferensen, lever 24 timmar om dygnet. Där diskuteras matcher, övergångar eller händelser, till exempel det pågående världsmästerskapet.

– Det här är ett ganska långsamt spel. Det händer inte saker hela tiden och då blir communityn viktigare, säger Johan Gustafson.

Det finns ett par gemensamma nämnare bland Hattrickspelarna, enligt Johan Gustafson. 
Det självklara är fotbollsintresset. Men det är också påfallande ofta personer som arbetar med datorer professionellt som är med, många är högutbildade och intresserade av strategi, statistik och planering.

Gemenskapen kan försvinna
När en community växer sig så stor som Hattrick har gjort finns alltid en risk att den gemenskap som en gång fanns bland användarna försvinner.

För att förhindra detta arbetar Hattrickgänget mycket med att skapa förutsättningar för små subkulturer. Nu finns det särskilda förbund med egna diskussions­forum. Det har startats förbund för supportrar till de stora fotbollslagen och det finns förbund med namn som Tjejer i Hattrick och Kristna i Hattrick.

Apropå subkulturer, i den riktiga fotbollen finns en hel del avarter, med våld, hot och fanatism – har detta spridit sig till den virtuella fotbollsvärlden?

Oerhört infekterat
– Efter bomberna i Madrid var det ett mycket infekterat läge. Många sår revs upp. I vanliga fall finns det inga motsättningar mellan till exempel amerikaner och muslimer på Hattrick, men just då blossade det upp, säger han.

– Men annars när det gäller till exempel hot, trakasserier och mutor är det väldigt lätt för oss att åtgärda. Vi har nolltolerans och stänger av dem som ägnar sig åt sådant, säger Johan Gustafson.

Hattrick har annars börjat likna riktig fotboll på många sätt. De stora lagen i den högsta serien Allsvenskan har fått riktiga fans som följer klubbarna.

Det går också att satsa pengar på matcherna hos ett spelbolag och nu ska ett stryktips lanseras.

Läs mer och testa hos Hattrick

Fakta

Hattrick startade 1997. Nu har spelet 873 000 aktiva användare i 108 länder. Snart tillkommer Angola som nr 109. ”Det finns inte så många internetanvändare i Angola,
men vi blev lite kära i deras landslag under fotbolls-VM eftersom de har så snygga tröjor, och det är klart att de ska vara med i Hattrick”, förklarar Hattricks JohanGustafson.

Spelet är översatt till 38 språk.
Hattrick drivs av företaget Hattrick Limited och har ett tiotal anställda.