Nu i helgen började Microsofts Surface Pro att säljas i USA, en produkt som använder vanliga Windows 8 som operativsystem till skillnad från den version som på torsdag ska börja säljas i Sverige. Surface Windows RT började säljas på vissa marknader redan i höstas men dyker först nu upp hos Media Markt, Siba och Elgiganten.

Den bygger på Windows RT, en variant av Windows 8 som är anpassad för Armbaserade surfplattor där man inte kan köra vanliga Windowsprogram.

– Vi tror rent generellt inte att W8-baserade tablets kommer att bli en stor produkt utanför företag det närmaste året. Men vi avråder företag att köpa Surface RT och istället satsa på Proversionen som bättre möter företagens krav, säger Gartners analytiker Leif-Olof Wallin.

Microsoft har ännu inte avslöjat hur det gått med försäljningen av Surface Windows RT men analysföretaget IDC bedömer att man inte ens lyckats sälja en miljon under det första kvartal som den funnits tillgänglig. Under det sista kvartalet 2012 såldes totalt 52,5 miljoner surfplattor, varav 22,9 miljoner Ipad och åtta miljoner plattor från Samsung.

– Microsoft har gjort uttalanden i stil med att försäljningen inte riktigt nått målen. Jag skulle inte vilja säga att Surface är en flopp om man ser den som Microsofts exempel på hur deras nya operativsystem kan användas. Ser man bara på såld volym så är det inte en framgångsrik produkt, säger Leif-Olof Wallin.

Joakim Karlén, ansvarig för Windows på Microsofts svenska kontor, noterar att intresset för Surface Pro är stort i USA men säger att det är oklart när den ska börja säljas i Sverige.

Fakta

Microsofts första surfplatta bygger på en fyrkärnig processor från Nvidia och har en skärm på 10,6 tum med upplösning på 1366×768 punkter.

Microsoft Office Hem & Student 2013 RT ingår i priset på 4 500 kronor för en version med 32 GB flashdisk. Versionen med 64 GB kostar 5 295 kronor hos Siba där det löstagbara tangentbordet Surface Type Cover kostar 1159 kronor extra vilket ger ett totalpris på 6 454 kronor för 64 GB-versionen.