Samtidigt som detaljhandeln över internet växer lavinartat är ökningen inom partihandeln betydligt större. Detta konstateras i en rapport från Handelns Utredningsinstitut, HUI. Den totala detaljhandeln under 2004 hamnade på omkring 415 miljarder kronor. Av denna står Internethandeln endast för 1,6 procent. Undantas dagligvaror är andelen dubbelt så stor; 3,1 procent av totalt 220 miljarder.
– Inom hemelektronikförsäljningen har internet en betydligt högre andel. Det handlar om ett antal hundra miljoner, se bara på Netonnet, säger Andreas Hedlund, analytiker vid HUI.

Förutom hemelektronik är det böcker och musik som går bäst på internet.
– Mest framgångsrika är produkter som du inte behöver utvärdera så mycket. Det kan vara bläckpatroner eller linser till exempel, säger Andreas Hedlund.

Internet fungerar klart bäst för partihandeln, där 66 procent av företagen är lönsamma. Inom detaljhandeln är det bara 41 procent som är det. Förväntningarna är dock mycket stora. Närmare 80 procent av detaljhandlarna är positiva till internets potential det närmaste året. De största insatserna läggs däremot inte på försäljning utan kommunikation och marknadsföring.

Ett av de allra mest lönsamma e-handelsområdena generellt sett är online-poker. Svenska Ongame hade 2004 en tillväxt på poker med 323 procent, jämfört med den totala pokermarknadens ökning med 154 procent. I pengar handlar det om 70-100 miljoner kronor per dag i spelomsättning. Företaget har 80 procent av kunderna i USA, men inga i Sverige eftersom det ännu är
oklart vilka regler som gäller här. Ändå är just Sverige världens fjärde största pokerland.
– Vi tror att e-handeln kommer att öka och öka, eftersom tillgängligheten är så bra. Än så länge är folk lite skeptiska till att lämna ut kontonummer med mera, men detta förbättras hela tiden, säger Patrik Selin, vd på Ongame.

Svårast är kundlojaliteten som är betydligt mindre på nätet.
– Man måste verkligen ta den seriöst. Vi jobbar hårt på att förbättra den, säger Patrik Selin.

Fakta

Patrik Selin på Ongame har flera tips om hur kundlojaliteten kan förbättras. Detta är några saker att fundera på:

  • Hur fort levereras varorna?
  • Hur fort svarar supporten?
  • Är det rätt varor som skickas ut?
  • Fungerar upptiden på sajten?
  • Är det lätt att navigera på sajten?