The Astonishing Tribe, TAT, grundades av sex kompisar 2003 och levererade gränssnitt till mobiljättar som Samsung och Sony Ericsson. Företaget låg också bakom utseendet på första versionen av operativsystemet Android. För drygt två år sedan såldes TAT till kanadensiska Blackberry.

Under tiden som TAT växte från ett hackande kompisgäng på sex personer till ett företag med flera hundra anställda runt om i världen märkte Hampus Jakobsson hur svårt det var att skapa kommunikation mellan säljare och de som utvecklade produkten. Den kommunikationen är viktig för båda sidor i företaget enligt Hampus Jakobsson.

– När vi blev uppköpta av RIM upptäckte vi att de hade samma problem som vi, att säljarna levde i sin egen lilla bubbla, säger han.

Det betyder enligt Hampus Jakobsson att säljaren inte har riktig kontroll på produkten samtidigt som de som utvecklar den inte vet vad som säljs eller vad kunden efterfrågar.

– Att få kunder är ju det som sporrar och driver i ett företag, att alla ser att produkten används, säger han.

De system för säljinformation som finns i dag tycker han är för svåra och för tråkiga att använda.

– Det betyder att säljaren matar in all information på fredag innan han eller hon går hem i stället för att göra det kontinuerligt under veckan. Det ger dåliga data för den som ska använda systemen för att planera eller göra analyser, säger Hampus Jakobsson.

I höstas bestämde sig Hampus Jakobsson och medgrundarkollegan Mikael Tellhed för att hoppa av Blackberry för att åter igen starta eget. Tillsammans med Kvittargrundaren Alfred Gunnarsson och utvecklaren Andreas Pålsson har de tagit fram ett nytt gränssnitt för kundsystem som mer påminner om Facebook och enkla att-göra-appar än ett traditionellt crm-system. Han ser det som ett led i trenden att användaren tar mer kontroll över it-systemen också på jobbet. Något som blivit möjligt när systemen kan köpas in som molntjänster utan att behöva passera it-chefen.

Enligt honom har leverantörerna av affärssystem inte hängt med i utvecklingen av mer användarvänliga system.

– De har sålt till it-avdelningar och it-chefer och inte behövt bry sig så mycket om slutanvändaren, säger Hampus Jakobsson.

Dexploras produkt heter Get Sales Done med en tydlig blinkning till produktivitetsgurun David Allen och hans Getting Things Done. GTD är ett närmast kultförklarat system för att göra listor för att få saker gjort.

När Get Sales Done lanserades fanns en app för Iphone, men fler system är på väg.

Appen kan ännu så länge bara kopplas ihop med system från Salesforce.com, men Dexplora planerar att lägga till stöd även för andra säljsystem. Enligt Hampus Jakobsson fungerar appen direkt med de flesta företags installationer utan att något behöver ändras.

Appen är gratis för användaren, men Dexplora planerar en betalversion av tjänsten ska lanseras senare under året.

– Just handlar det mycket för oss om att få in feedback från användarna, säger Hampus Jakobsson.

Fakta

Vad?
Get Sales Done, app för att enkelt och användarvänligt kunna mata in och hämta information ur ett kundsystem.

När?
Första versionen för Iphone och Salesforce.com finns ute nu. Appar för fler mobilsystem och webb är på gång. Dexplora arbetar också på stöd för fler affärssystem.

Hur?
Just nu är appen gratis att använda, men en betalversion av tjänsten planeras under året.