Enligt analytiker är mobiloperatörerna mer intresserade av ett alternativ till IOS och Android än vad kunderna är.

Mozillas nya mobiloperativsystem kan få det tufft eftersom kunderna inte är intresserade av ett alternativ till IOS och Android. Det säger flera analytiker på Mobile World Congress.

– Chanserna att Mozillas Firefox OS lyckas ta några större andelar är lika stora som om HPs WebOS skulle göra en comeback på smarttelefoner, säger Jack Gold på analysföretaget J Gold Associates.

Enligt Jack Gold är Mozilla för sent ute för att kunna göra något större intryck på marknaden som domineras av IOS och Android. Han anser att om Firefox OS släppts för några år sedan hade chanserna varit större.

Mozillas strategi med Firefox OS är att satsa på tillväxtmarknader där förekomsten av smartmobiler fortfarande är relativt låg. Mozilla meddelade i söndags att företaget inte har några planer på att etablera sig på den amerikanska marknaden före 2014.

Carolina Milanesi på Gartner ger Mozilla högsta betyg för sin ansträngning, men är tveksam till att Firefox OS kommer att lyckas i någon större skala.

– Konsumenterna vill inte ha ännu ett operativsystem, de vill ha bättre telefoner, säger Carolina Milanesi.

Inför mobilmässan Mobile World Congress i Barcelona meddelade Mozilla i söndags att Firefox OS stöds av 18 mobiloperatörer och fyra mobiltelefontillverkare redan från start.