Mobiljätten Samsung och Visa, en av giganterna på kortbetalningsmarknaden, har under Mobile World Congress i Barcelona, MWC, presenterat ett samarbete för att lyfta närfältskommunikation, nfc, som en teknik för att betala med mobiltelefoner. Nfc har pekats ut som en av de hetaste teknikerna för betalningar med mobiltelefoner, men har ännu inte tagit någon större fart.

Det nya samarbetet mellan de två storföretagen innebär bland annat att kommande Samsungtelefoner levereras med Visas app för mobilbetalningar, Paywave, som utnyttjar nfc för själva transaktionen. Det ska göra det lättare för kunder och banker att koppla samman konton och telefoner. Samsung och Visa ska dessutom arbeta för att olika fler på finansmarknaden ska börja använda nfc.

– Det här är en betydande överenskommelse som kan ge nfc-tekniken en välbehövlig skjuts, med tanke på att Visa är ett varumärke med högt förtroende och Samsung är världens största mobiltelefontillverkare och drivande i utvecklingen av Android, säger Eden Zoller, konsumentanalytiker på analysföretaget Ovum till Financial Times.

Även Visas konkurrent Mastercard presenterade nyheter på MWC – de visade upp den nya digitalplånboken Masterpass, med vilken kunder kan använda bland annat nfc för att betala i butik.