Omslagsflickan i aprilnumret av ekonomitidskriften Bussinessweek var Anshe Chung, en avatar i det fiktiva universumet Second Life.
Artikelförfattaren, Robert D Hof, intervjuade Anshe Chung i ett kinesiskt inspirerat hus i ett av de fashionabla kvarter som Anshe Chung gör i ordning och säljer. Det är ett ”gated community” som garanterar trevliga grannar, havsutsikt och inga kommersiella neonskyltar.
Intervjun gjordes av Hofs avatar. Skaparna av Second Life, Linden Lab, kan inte vara annat än glada för uppmärksamheten.
Deras parallella universum, befolkat av 100 000 personer, håller på att bli ett Klondike för entreprenörer och uppfinningsrika kreatörer.
Till skillnad från andra onlinespel är Second Life en ”fri värld”. Det finns inga datorgenererade uppdrag, inget förutbestämt äventyr.
Allt skapas av prenumeranterna, eller ”invånarna”, och de har upphovsrätt till det som de skapar och kan hyra, leasa, sälja eller ge bort det som de produceras i det fiktiva landskapet.
Linden Lab tillhandahåller tekniken och landet, en labyrint av vektorer och segmenter som bara växer.
Second Lifes ekonomi är tätt knuten till den ”riktiga ekonomin”, det vill säga Lindendollar, universums egen valuta, som kan konverteras till riktiga pengar. Banker och växelkontor växer som svampar i Second Life och förra året omsattes där den ofattbara summan en miljard riktiga dollar på transaktioner, köp och försäljning av mark, hus, kläder, musik och möbler samt animationer och hälsningsfraser.
Second Life ger alla en chans att utveckla sina talanger.
Det finns en marknad för allt, avancerade sexiga underkläder och sexleksaker visas sidan vid sidan med nyskriven lyrik och föreningar som samlas en gång i vecka för att diskutera filosofin eller för att bråka om världsläget.
Second Life tänjer gränserna till yttrandefrihet. Gigantiska skyltar med texten Impeach Bush hänger på offentliga platser, Irakkriget debatteras lika febrilt som Anshe Hungs vinster som virtuell mäklare.
Vattenfall, japanska trädgårdar, rymdstationer, spelhallar med enarmade banditer, kyrkor, skolor, universitet, konstgallerier, barer, nattklubbar och illegala bordeller där virtuella avatarer utforskar sex och sadomasokismens gränser.
Jag äger ett litet tvåvåningshus i Second Life, vännen Anders, en riktig expert på Photoshop och andra renderingsverktyg, har byggt ett vackert ställe åt mig.
Huset är omringat av grönska. Hans hus, som gränsas till mitt, är ett riktigt mästerverk med japansk trädgård och vattenfall.
På mina väggar hänger bilder av vänner och en bokhylla med en virtuell replik av mina egna böcker. Jag kan se mig själv sitta i en soffa som har inbyggda animationer, jag korsar mina ben, kryper, röker.
Alla animationer är gjorda av skript som många säljer som affärsidé.
Att vara duktig på Photoshop och programmering ökar ens chanser att tjäna riktiga pengar på Second Life.