Att det finns otroligt många appar i Apples App Store brukar framhävas som ett bevis på butikens framgång. Men hur stor roll spelar volymen egentligen? Mycket pekar på att det stora antalet appar gör det extremt svårt för apputvecklare att få exponering för sina alster.

Analysföretaget Adeven i Tyskland driver tjänsten Apptrace. Enligt den fanns det 894 395 appar på App store den 26 februari. Av dem var 388 755 betalappar.

Den riktigt nedslående informationen för apputvecklare som hoppas tjäna en hacka är att över 60 procent av betalapparna är så kallade zombies. Det innebär att de inte är rankade på något sätt och då är det svårt, för att inte säga hart när omöjligt, att hitta dem. Det blir inga nedladdningar och därmed inga pengar.

– Sedan den 1 maj är det 30 procent av apparna på App Store som aldrig har rankats överhuvudtaget, säger Monique Zytnik, kommunikationsansvarig på Adeven.

Det innebär att nästan en tredjedel av apparna inte exponeras överhuvudtaget.

Att utebliven rankning är ett problem intygar apputvecklare som CS pratar med. Det går inte att tjäna pengar på en app om den inte är rankad.

– Det finns tredjepartstjänster för att få appar uppmärksammade. Man får helt enkelt betala för att göra reklam för sin app, säger Olle Pettersson, mobilutvecklare på Capgemini.

Han säger vidare att arbetet med att öka rankningen för en app påminner om sökmotoroptimering, alltså att försöka förbättra hur webbsidor rankas av söktjänster som Google.

– Många tror att det stora arbetet är att utveckla en app. Marknadsföring av appen är ännu jobbigare, det är ett väldigt stort arbete, säger Sofia Svanteson, grundare av Ocean Observations, ett konsultföretag som arbetar med strategier för och design av digitala kommunikationslösningar.

Hon säger vidare att det är fel utgångspunkt att skapa appar för att tjäna pengar direkt på dem. Beroende på behoven kan det vara bättre att skapa en mobilanpassad webbsida i stället för en app. I de fall appar passar bäst går det ibland att ta betalt för dem, om de inte är en del av en marknadsföringsstrategi.

Se även bildspelet Nio nykomlingar som har lyckats.

Fakta

  • Antalet recensioner är ett mått på hur uppmärksammade appar på App Store blir. Enligt Adeven finns det i nuläget fler än 27 miljoner recensioner av appar skrivna på engelska.
  • För de appar som blivit recenserade är medelvärdet för antalet recensioner 117 för gratisappar och 66 för betalappar.