I takt med smartmobilernas intåg ökar också mobilens betydelse för handeln. 2015 förutspår analysföretaget Gartner att fler handlar via mobilen än via datorn.

Men alla svenska butikskedjor har inte nappat på betet ännu.

Det visar en undersökning som apputvecklingsföretaget Mywidz bland 54 av de största svenska butikskedjorna.

Hälften av kedjorna har ännu ingen mobil lösning alls – varken appar eller en sajt anpassad för mobilen.

Fyra av dem har täckt upp med alla modeller – appar för både Iphone och Android och dessutom en mobil sajt. Övriga har valt antingen appar eller mobilsajter.

14 har Iphone-app, 9 har Androidapp, 18 har en sajt anpassad för mobilen med så kallad responsiv design.

Mywidz lyfter fram ett par saker där kedjorna generellt har mer arbete att göra: skapa bättre kopplingar till sociala medier, använda geolokalisering, det vill säga kundernas geografiska koordinater, i högre grad, låta kunderna se rabatter och göra appar som klarar offlineläge.