H&Ms försäljning går trögt för närvarande, men det hindrar inte företaget att expandera på nätet. Tvärtom fortsätter satsningen oförtrutet.

I sommar är det dags att öppna i USA – något som företaget planerat en längre tid men som skjutits upp två gånger. I september meddelade klädjätten att de sköt upp USA-lanseringen för att i stället få en mobilanpassad sajt på plats. Förseningen har också handlat om problem med säkerhet, logistik och betalningslösningar, uppger Wall Street Journal.

Att USA lockar H&M är inte så konstigt – marknaden för detaljhandel på nätet är redan stor och beräknas också växa kraftigt. Enligt analysföretaget Forrester är den värd 262 miljarder dollar i år och 2017 förväntas värdet ha stigit till 370 miljarder dollar.

Nils Vinge, ansvarig för H&Ms relationer till investerarna, säger till Wall Street Journal att det inte går att kopiera de webbutiker som företaget har i Europa.

– Våra volymer är väldigt stora precis som kraven på oss, säger han.

Enligt Nils Vinge har också på ett antal amerikanska konkurrenter haft problem för att de startat för tidigt utan att ta hänsyn till komplexiteten på nätet.

Av H&Ms senaste kvartalsrapport, som kom i dagarna, framgår att pågående it-investeringar och satsningen på onlinehandel har bidragit till att kostnaderna har ökat jämfört med första kvartalet i fjol.