Enligt Datainspektionen själva har de tio företagen och organisationerna valts ut slumpartat – debatten tidigare i år ska inte ha spelat någon roll för myndighetens granskning.

– Organisationerna i granskningen har inte blivit utvalda för att de blivit klagade på, utan för att de är stora och har etablerat sig på Facebook, säger Nidia Larsson, jurist på Datainspektionen.

H&M uppmärksammades stort i SVTs Uppdrag Granskning tidigare i år, som visade hur klädjätten lät kränkande kommentarer mot privatpersoner ligga kvar på den egna Facebooksidan. Nidia Larsson säger att Datainspektionen inte fått in några specifika klagomål mot H&M.

– Vi jobbar med de här frågorna varje dag, och det har inte att göra med någon aktuell debatt. Det här är något vi hade gjort ändå, säger Nidia Larsson.

Granskningen, som är tänkt att utföras under våren, är en fortsättning av ett liknande granskningsarbete som myndigheten utförde 2010. Då slog myndigheten bland annat fast att företag och organisationer har ett ansvar för vad utomstående personer skriver på företagets Facebooksidor. Nu vill Datainspektionen få svar på följande frågor: har det hänt att besökare skrivit integritetskränkande kommentarer på organisationens Facebook-sida, har organisationen en klagomålsfunktion som besökaren kan använda och har organisationen uppsikt över de inlägg som görs och rutiner för att ta bort integritetskränkande inlägg.

– Vi vill studera fler organisationer och se hur rutinerna ser ut hos dem. Vi är en relativt liten myndighet och när vi gör en sån här granskning vill vi sprida budskapet att man som organisation har ett ansvar för vad andra skriver på Facebook, säger Nidia Larsson.

Fakta

H&M
IFK Göteborg
RFSL, Riksförbundet för sexuellt likaberättigande
BRIS, Barnens rätt i samhället
Svenska Naturskyddsföreningen
Svenska Postkodlotteriet
Fortum
Ticnet
Blocket
Comhem