F1 2012
Studio: Codemasters.
Ålder: 3+.
Plattform: Pc/Xbox 360/PS3.

Närmare en ”riktig” Formel 1-upplevelse än så här bjuder inte spelvärlden i dag. I F1 2012 är bilarna skapade med makalös känsla för realistisk detaljrikedom. Kromet blänker och motorerna tjuter. Motspelarna är bekanta namn för den som följer racingcirkusen. Även banorna är plockade ur verkligheten, allt för att efterlikna riktig Formel 1 så långt det är möjligt.

Utvecklarna riktar sig helt klart till sportens riktiga fans, snarare än den som vill ha en stunds förströelse i en virtuell men snabb bil. Därmed är körningen rejält krävande. Räkna inte med att börja vinna lopp direkt utan att ta till fusk i form av automatlåda eller hjälp med gasen och bromsen. Sådana genvägar är säkert en ren förolämpning för de mest hängivna, men å andra sidan sänker den tröskeln för nya spelare rejält.

Need for Speed
Studio:
Criterion Games.
Ålder: 7+.
Plattform: Pc/Xbox 360/PS3/PS Vita/Wii U.

Spelserien Need for Speed har anor som sträcker sig till 1990-talet och hittills har ett 20-tal titlar släppts från olika utvecklare. I det senaste spelet, Most Wanted, läggs allt krut på ren buskörning i öppen stadsmiljö. Att krascha såväl civila bilar som jagande poliser är inte bara tillåtet, det belönas med en klapp på axeln i form av extra poäng. Samma sak gäller de mest vansinniga hastighetsöverträdelserna. Eller att vara så nära en dödskrasch att det suger i magen – men överleva.

När man tröttnat på att brumma runt fritt i världen finns gatulopp att ställa upp i. Vissa av dem är ren racing, i andra gäller det lika mycket att hålla sig från polisens bilar. Spelet har funnits i butikshyllorna sedan i höstas, men helt nyligen kom en version för Nintendo Wii U.

Forza Horizon
Ålder: 12+.
Studio: Playground.
Plattform: Xbox 360.

Till skillnad från många racingspel försöker Forza Horizon bygga en berättelse kring själva loppen. Du börjar som en okänd förarare med en misskött, töntig bil som mekanikerna skrattar åt. Men så dyker en chans att kvalificera sig till racingfestivalen Horizon upp.

Resultatet är tyvärr rejält grabbtöntigt med en plastig partystämning och brudar i hotpants överallt. Se förbi det och kvar blir ett racingspel som ligger mitt emellan den realistiska bilsimulationen och arkadracingens galenskaper. Personligen tycker jag inte att det når upp till Need for Speed: Most Wanted vad gäller körkänsla, men att bränna fram i en nytrimmad bil på slingrande kuststräckor med hisnande vyer i bakgrunden räcker långt.

Real Racing 3
Ålder: 4+.
Studio: Firemonkeys.
Plattform: IOS/Android.

Racingspel på mobiler och plattor har alltid präglats av kompromisser, framdrivna av den begränsade hårdvaran. Till exempel finns Need for Speed: Most Wanted i en nedbantad IOS-version. Däremot fungerar styrsystemen ofta utmärkt. Håll Ipaden som en ratt och – ja, just det – styr.

Real Racing 3 visar hur långt det går att ta grafiken på Ipad, till en nivå som faktiskt kan mäta sig med konsolerna. Dessutom bjuder spelet på en imponerande uppsättning banor och bilar – men här kommer kruxet. Real Racing 3 är gratis att ladda hem, men bilar som krävs för vissa lopp kan köpas för riktiga pengar. Detsamma gäller uppgraderingar.

Påminnelserna om att öppna plånboken sker med en intensitet som inte ligger en psykotisk telefonförsäljare långt efter.

Fakta

  • Bioshock: Infinite, det tredje spelet i serien, dök upp på butikshyllorna sent i mars. Trots maximalt upptrissade förväntningar blev mottagandet minst sagt varmt med toppbetyg i alla de tidiga recensionerna. Bioshock: Infinite utspelar sig i den svävande staden Columbia, till skillnad från de tidigare Bioshockspelen som utspelar sig i en värld på havsbottnen.

Finns till pc, Xbox 360 och Playstation 3.

  • Xcom: Enemy Unknown var ett av fjolårets mest hyllade strategispel när det släpptes för pc, Xbox 360 och Playstation 3 i höstas. Nu portas spelet till IOS. Enligt utvecklarna på Firaxis är det ingen nedbantad fjuttversion som ska släppas. Det enda som har modifierats ska vara kontrollerna, som har anpassats för den tryckkänsliga skärmen. Versionen, som släpps i sommar, ska fungera på både Iphone och Ipad.
  • Virtuell verklighet hamnade på tapeten i fjol när glasögonen Oculus Rift visades upp. Nu levereras de första exemplaren till utvecklare som ska börja anpassa sina spel för virtuell verklighet. 7 500 exemplar levereras i det här steget.

Konsumentversionen dröjer, men vissa spel börjar redan anpassas. I dagarna släpps en version av Valves Team Fortress 2 med stöd för Oculus Rift.