I dag lanseras Osom, en ny app som du kan sälja och köpa kläder, skor och vintageprylar med. Namnet kommer från engelskans "awesome" och är ett uppstartsföretag som vill vara, som man själva uttrycker det, "en marknadsplats för vackra saker". Företaget är grundat av ett gäng unga startupveteraner: Anton Johansson, som tidigare varit på Twingly och grundat Headler, Marcus Svensson som också varit på Twingly och Björn Fant som har en bakgrund på Jalbum och Videoplaza.

Anton Johansson han berättar hur de fick idén till appen.

– Det var två områden som intresserade oss, nämligen social e-handel och mobil e-handel. Vi började kika på vilka användargränssnitt som fanns ute på marknaden och fastnade verkligen för Instagram. Det är så smidigt och bra gjort, och vi tänkte att det måste kunna gå att kombinera den användarupplevelsen med e-handel.

Att valet föll på just kläder, skor och vintage handlar enligt Anton Johansson om att fylla ut ett tomrum på marknaden. Han berättar att den typen av produkter inte säljer så bra på de befintliga sajterna, och att säljarna känner inte att de har en plats som passar dem, mycket på grund av utseendet och användarupplevelsen.

– Se bara på hashtaggen #bloppis, som modebloggare använder på Instagram för att lägga ut kläder de vill sälja. Det är de användarna vi vill bygga en tjänst för, något som är anpassat till deras behov, säger Anton Johansson.

På Osom kommer man kunna följa och bevaka sina favoritsäljare och vad ens vänner lägger ut, detta genom att koppla sitt Facebook-konto till appen. Anton Johansson försvarar det valet med att de vill skapa en social upplevelse.

– Jag tycker inte att de nuvarande tjänsterna känns så förtroendeingivande, säljaren använder bara en anonym mejladress när de lägger upp saker att sälja. Vi vill verkligen inte att folk ska vara anonyma, Osom ska vara en social upplevelse.

Osom kommer till en början endast finnas tillgängligt för IOS, men skaparna hoppas lansera en Android-version under året. Man planerar även en sajt byggd med så kallad följsam webbdesign, så att Osom kan användas i en webbläsare oavsett vilken plattform användaren sitter på. Själva köpandet och säljandet kommer till en början bedrivas genom meddelanden eller över telefon, men man jobbar på att i framtiden kunna erbjuda andra sätt att hantera betalningar direkt i appen.

Anton Johansson berättar att man i nuläget bara har fokus på tillväxt, att få så många användare som möjligt att använda Osom, men utesluter inte att man i framtiden lägger in funktioner som att "puffa upp" annonser för en kostnad. I dagsläget är dock Osom helt gratis att använda.

Fakta

följsam webbdesign - följsam design - utformning av webbsidor så att de kan betraktas både på vanliga bildskärmar och på smarta mobiler. Man gör alltså inte två versioner av webbsidan, en för stora bildskärmar och en för små, utan det är samma html-kod som används för alla storlekar. Koden realiseras dock på olika sätt - innehållet har delats upp i bitar som kan arrangeras på olika sätt för att passa till utrymmet. Webbdesignern använder css för att utforma sidan så att den automatiskt anpassas till skärmstorleken. Vanligtvis utgår man från en webbsida som är utformad för smarta mobiler och lägger till möjligheten att arrangera om den för större bildskärmar.