De indiska outsourcingbolagen Cognizant, TCS, Mahindra Satyam och HCL rankas högst av sina svenska kunder. Andelen nöjda kunder hos dem ligger på över 80 procent, visar en undersökning från Whiteline Research.

– Indiska outsourcingföretag är mer framåt och att tenderar att arbeta proaktivt med kunderna. Företag som är mer reaktiva och agerar när kunderna ber om det, riskerar att rankas lägre, säger Jef Loos, som är analytiker på Whitelane Research

Efter de indiska företagen så hamnar Telenor på en femteplats, följt av Volvo IT, Infosys och Teliasonera. Enligt Whiteline ökar den nordiska outsourcingmarknaden med 3-5 procent per år och omsätter cirka 5 miljarder euro, varav de indiska företagen har cirka 15 procent.

Andra rön är att kostnader är den mest avgörande drivkraften vid outsourcing och att trenden mot offshoring nu är så stark att det blir avgörande för alla större aktörer att kunna erbjuda en global leveransmodell av sina tjänster, med offshoring, för att kunna konkurrera.

I botten på den svenska listan ligger HP med 55 procents kundnöjdhet, BT med 57 procent och Fujitsu och Tieto med 61 procents kundnöjdhet.

Undersökningen avser 1 000 större outsourcingkontrakt i Norden, varav 400 i Sverige. Av undersökningen framgår inte hur många kunder från respektive leverantör som Whitelane har intervjuat. Enligt Whiteline ska undersökningen täcka 80 procent av alla större outsourcingkontrakt.