Efter att Adobe gått ut med planerna på att överge sin traditionella paketering av mjukvara till förmån för en prenumerationsmodell har nu kunder börjat uttrycka sitt missnöje. Det handlar om att Adobe inte längre kommer släppa nya licensversioner av sin mjukvara, som Photoshop och Premiere, utan istället kommer erbjuda en prenumerationsmodell där man "hyr" tillgång till programmen för en månadskostnad, oavsett hur ofta man använder dem. Det senaste programpaketet som släpptes var Creative Suite 6, men ett sjunde paket i serien kommer alltså inte att komma, utan ersätts istället av tjänsten Creative Cloud.

Tiden för högafflar och facklor är visserligen förbi, men en namninsamling på sajten Change.org har under fyra dagar hunnit skrapa ihop när 5 000 namnunderskrifter från upprörda kunder. Namninsamlingen startades av Derek Schoffstall, en fotograf och student, strax efter att han fick kännedom om de nya planerna från Adobe. I sin upprop skriver han att "ni väljer att överge alla förutom era största kunder, det är ett misstag". Han menar att prenumerationsavgifterna visserligen inte blir så mycket högre för den som använder programmen mycket och uppdaterar till nya programversioner regelbundet, men blir betydligt dyrare i längden för den som stannar kvar på äldre versioner under en längre tid, som till exempel studenter.

Den nya modellen jämförs med den tidigare engångskostnaden, där ett paket som CS6 Design and Web Premium Student landade på drygt 4000 kronor. En student som istället tar en rabatterad prenumeration för 185 kronor i månaden är uppe över 4000 kronor på knappt 2 år, och gör efter det en förlustaffär med den nya betalmodellen. Just slutkostnaden för den enskilda användaren nämns av flera undertecknare som den huvudsakliga anledningen till att de är missnöjda med ändringen.

– Att man nu blir tvingad att hyra mjukvara för priser som när som helst kan höjas gör att jag inte kommer fortsätta med Adobe, det är självmord för små företag, skriver Lee Whitman, en av dem som skrivit under namninsamlingen.

Kritiken liknar den som Microsoft mottog när de introducera Office 365, men från deras håll har man valt att tillsvidare även tillhandahålla den traditionella betalningsmodellen med en engångssumma. Clint Patterson är kommunikationsansvarig för Office hos Microsoft, och skriver på företagets blogg att de inte tror att tiden ännu inte är mogen för att helt överge engångsbetalningarna.

– Till skillnad från Adobe så tror vi att konsumenternas byte över från paketerade programvaror till prenumerationstjänster kommer att ta tid. Vi tror därför på att även fortsatt erbjuda alternativ.

Mark Garrett, finanschef hos Adobe, motiverar ändringen med att det kommer att jämna ut inkomstflödet jämfört med de toppar och dalar som istället kännetecknat företagets nuvarande affärsmodell. Han berättar också att man redan har en halv miljon prenumeranter i Creative Cloud, och att man har ett mål att nå upp till 1,25 miljoner prenumeranter innan året är slut.