Upplands-Bro blir först i Sverige med att satsa på cms-företaget Sitevisions nya verktyg för webbpublicering. Sitevision 3.1 har inbyggda funktioner för så kallad responsiv design som innebär att man i princip har samma hemsida i alla enheter, på datorn, i mobilen och i surfplattan.
– Det ska underlätta för kommunens cirka 80 redaktörer som ska kunna hantera all publicering och uppdatering utan inblandning av tekniker, säger kommunens kommunikationschef Sara Eklind.

Hon uppger att det bara tagit en halv dag att lära sig det viktigaste i Sitevision och att satsningen på sikt kan innebära stora besparingar.
– Tidigare har vi varit tvungna att involvera ett antal konsulter för att utföra uppgraderingar av systemet åt oss så vi räknar med att det finnas ekonomiska fördelar med den nya modellen också underlättat administrationen betydligt, säger Sara Eklind.

I den nya satsningen har Upplands-Bro nämligen valt Sitevision Cloud, en tjänst som innebär att Sitevision hanterar drift och uppdateringar samt att kommunen får en betydligt högre webbkapacitet.
Upplands Bro outsourcade tidigare stora delar av sin it-hantering till en extern aktör.
– Varje gång vi ville ändra något på webbplatsen var vi tvungna att boka möten, veta vilken server webbplatsen låg på och vilka accesser som behövdes något som vi nu slipper och istället kan fokusera på innehållet.

Fakta

Det Örebrobaserade cms-företaget Sitevisions produkter med samma namn används i dag av 40 procent av Sveriges kommuner. Nytt i Sitevision 3.1 är inbyggda funktioner för responsiv design med automatisk anpassning för surfplattor, mobiler och vanliga webbsidor.
Sitevision Cloud innebär att kunderna betalar en fast månadsavgift och driftar sin webbplats hos Sitevision.
Uppslands-Bro betalar 11 500 kronor per månad för den nya tjänsten.