Googles nysatsning på en mer komplett molntjänst för företag öppnar för prispress. Senast förra månaden sänkte både Google och Amazon sina priser. På sin stora utvecklarkonferens I/O i San Francisco meddelade Google att företaget nu dessutom tar betalt per påbörjad minut i stället för timma. Amazon har inte svarat på sökjättens senaste drag, men allt tyder på att prispressen fortsätter.

– Bring it on, säger Googles Peter S Magnusson när priskriget kommer på tal.

För två år sedan fick svensken jobbet att dra ihop Googles spridda satsningar på molntjänster till något som kunde säljas som en produkt till företag. Målet är att ta upp kampen med Amazon, som med sina tjänster i dag är marknadsledande för publika moln.

– De har fått härja rätt fritt, men vi är större än vad många tror.

I dag jobbar Peter S Magnusson som chef för utvecklingen av App Engine, Googles tjänst för den som vill köra sina applikationer i molnet. Tillsammans med nyligen öppnade Compute Engine för virtuella maskiner är den huvudkomponenten i Googles molnerbjudande.

– Det första man ska konstatera är att vi har gjort det här på allvar under en väldigt kort tid. Google började satsa på molnplattformar som produktområde för lite över två år sedan, säger Peter S Magnusson.

Compute Engine är Googles tjänst för virtuella servrar i molnet och den är fortfarande i någon slags publik beta utan riktig driftgaranti. Trots att Google inte rekommenderar att tjänsten används för kritiska applikationer så har redan bland annat Eurovison Song Contest använt tekniken under direktsändningen av finalen.

– Om du är en känd spelare som kommer ut med en konkurrerande produkt vill alla använda den omedelbart. Sanningen är den att när du rullar ut en produkt som Compute Engine så går det inte att utveckla den så att den är redo att använda för alla direkt, säger Peter S Magnusson.

De flesta av de system som Google nu vill sälja till externa kunder är sådant som används internt för företagets egna tjänster. Där har de redan investerat stora summor i infrastruktur och som datahallar och fiberuppkopplingar. Men det finns en klar utmaning i att ta något som använts bara av Googles egna ingenjörer och sätta det i händerna på miljoner kunder. För Peter S Magnusson och hans team har det bland annat betytt att de varit tvungna att sätta upp system för att hantera säkerheten kring olika kunders data och metoder för att kunna ta betalt.

– Den stora utmaningen är att ha fruktansvärt många kunder. Vi har tre miljoner aktiva applikationer i ett system.

Dessutom stämmer Googles interna infrastruktur inte alltid överens med det som den vanliga molnkunden vill köpa. Där har företaget tvingats anpassa sig.

– Vi utvecklar saker som vi inte har internt men som den externa världen vill ha, till exempel teknik för att köra virtuella maskiner, säger Peter S Magnusson.

När det gäller snabbhet och skalbarhet tycker han att de virtuella maskinerna är ett steg tillbaka jämfört med den teknik som Google använder internt. För att kunna bli ett seriöst alternativ till Amazon krävs att Google fortsätter att utveckla sitt erbjudande så att det blir mer komplett. Kunderna vill kunna ha alla sina system, inklusive e-post och kontorsprogram, hos en och samma leverantör.

Dessutom behöver företaget rycka upp sin supportorganisation för att den ska fungera även för företag som vill ha en levande person i stället för en forumtråd att ställa mot väggen när något går på tok.

– Det senaste året har vi fokuserat ganska mycket på att få på plats en riktig supportorganisation som kan stödja stora organisationer som behöver mycket handpålägging. Det har vi nu, säger Peter S Magnusson.