Det är en stor förändring för företaget, som ska få in 2 500 användare i det nya systemet. Office 365 valdes just för att göra övergången så smidig som möjligt. Tre använder Microsoft Exchange sedan tidigare.

– Vi kände att det var ett lagom stort steg. Det var enklare för våra användare som redan var vana vid det, säger Lena Karlsson, chef för intern it på Tre.

Tre övervägde också Google och att uppgradera Exchangesystemet som redan användes. Tre tittade på alternativ för mejl som Google erbjöd, men även på kringtjänsterna som alla alternativen kom med.

Google Apps har både kommunikationsprogram, kalendrar och andra tjänster. Microsoft Office 365 å andra sidan erbjöd också Unified Communications-verktyget Lync, som ska implementeras i och med uppgraderingen.

Tilläggstjänster som just Lync och Sharepoint, men framför allt en förhoppningsvis odramatisk övergång, fick Tre att välja Microsoft.

Varför blev det en molntjänst?

– Vi är en operatör som arbetar i molnet, och då vill vi också vara där. Vi vill ha en lättillgänglig och dynamisk it-miljö, säger Lena Karlsson.

Hon berättar vidare att det är viktigt för säljare att kunna få åtkomst ute på fältet, liksom för personalen i Tres affärer.

När går ni över?

– Det har vi redan gjort! Vi har fört över våra första användare, det är cirka 70–80 personer. Vi planerar att vara helt klara i slutet av juli.

Efter uppgraderingen, till hösten, ska ett Sharepointprojekt dras i gång. En ny avdelning som är under uppbyggnad inom Tre ska få dela mappar och dokumenthantering via molnet och Microsofts tjänster.