Aktiviteten är låg på marknaden för affärssystem. Undantaget just nu är upphandlingarna av ekonomisystem i Stockholm och Göteborg som CS skrev om i förra veckan. På den privata sidan händer nästan ännu mindre. Ändå är behovet stort.

I en rapport har rådgivningsföretaget Herbert Nathan kartlagt den svenska affärssystemsmarknaden och slutsatsen är att runt 60 procent av de svenska företagen med över 200 medarbetare sitter med gamla och mer eller mindre uttjänta system. Jonas Andersson, Sverigechef och analytiker på Herbert Nathan, väntar på ketchupeffekten.

– Många företag planerade att byta sina system 2009 – så kom lågkonjunkturen. De sköt upp bytet till 2011–2012 men då dippade det igen. Om konjunkturen vänder, ja då smäller det till, säger han.

När det väl smäller så är Microsoft den stora vinnaren, enligt Jonas Andersson.

– Många företag säger att de är öppna för att köpa vilka affärssystem som helst, så länge det är Microsoft. I dag är många så Microsoftierade – för fem år sedan hörde man aldrig något sådant.

Redan nu har Microsoft klivit fram rejält på den svenska affärssystemskartan och är, i segmentet med företag över 200 anställda, den tredje största leverantören med en marknadsandel på tolv procent med sina Dynamicssystem. Bäst går det för Dynamics AX som har sju procent av marknaden medan Dynamics NAV har fem procent.

– De växer fort redan i dag, att det inte går ännu fortare beror på att de har problem i partnerledet. Det är sådant som de måste få ordning på.

Andra leverantörer som är bra positionerade för att ta marknadsandelar framöver är Agresso och Visma som klivit fram de senaste åren.

Jonas Andersson tror också att vi har en rejäl konsolidering av marknaden framför oss.

– Om vi tittar på alla affärsystem hos de 1 000 största företagen, även dem med under en procent av marknaden, så finns det runt 50 olika. I Norge och Danmark ligger det på 20–30. Det handlar om system som Bravo, Formula, Korba, Microsoft XAL, Entré, Edison, Amanda... Ett sätt att komma åt kunderna utan att vänta in en upphandling är att köpa upp de här små aktörerna och det tror jag vi får se en del av framöver.

Även en del egenutvecklade system lever kvar ute i företagen, tre procent av dem kör fortfarande på eget.

– Det handlar i första hand om industriföretag som har sitt system kopplat till egna logistiklösningar och produktionssystem.

Ännu så länge är de molnbaserade affärssystemen rätt svaga på marknaden hos de medelstora och stora företagen men kommer väldigt snabbt bland de riktigt små företagen.

– Det lär dröja innan de större företagen väljer molnalternativet. Frågar man leverantörerna så säger alla att de har molnlösningar – men då ljuger de. Vad de pratar om är de internetbaserade asp-tjänster som har funnits i 30 år. Det handlar ju inte om äkta molnbaserade tjänster där servrar delas eller där det kommer uppgraderingar varje vecka. Det är som skillnaden mellan finöl och fulöl, fast i tappningen affärssystem – fin-erp och ful-erp, säger Jonas Andersson.