I tisdags bekräftade Google att företaget köper upp den israeliska karttjänsten Waze. Google har inte avslöjat de finansiella detaljerna kring affären, men enligt Bloomberg ligger köpesumman på mellan 1,1 och 1,3 miljarder dollar.

Wall Street Journal rapporterade för drygt en månad sedan att även Facebook var intresserat av att köpa upp karttjänsten. Facebook ska emellertid senare ha dragit sig ur budgivningen.

Waze är en app för IOS och Android som erbjuder användarna att dela trafikinformation mellan varandra i realtid. På så sätt kan användarna varna varandra om köer, olyckor och hastighetskontroller.

Den oberoende analytikern Jeff Kagan anser att det var ett smart drag av Google att köpa upp Waze.

– Google må vara ledande vad gäller navigation i dag, men det betyder även att företaget måste arbeta dubbelt så hårt för att behålla sin ställning. Waze är en ny och originell idé som erbjuder nya och innovativa funktioner inom navigation, säger Jeff Kagan.

Alla analytiker håller dock inte med, Patrick Moorhead på analysföretaget Moor Insights & Strategy anser att det var bortkastade pengar av Google.

– Jag tror att det här var ett enormt slöseri med pengar och jag är förvånad att investerarna inte ställde fler frågor. Det här kommer inte att ge Google några större nya funktioner. Det ger Google ett socialt element vad gäller kartor, men det är också något som företaget skulle kunna ha byggt på egen hand, säger Patrick Moorhead.

Enligt honom köpte Google upp Waze så att tjänsten inte hamnar i händerna hos Facebook eller Apple.

– Det är bisarrt att Google betalade så mycket för så lite. Miljoner människor använder Google Maps varje dag och företaget kunde enkelt lagt in den här funktionaliteten självt, säger Patrick Moorhead.

Dan Olds på analysföretaget Gabriel Consulting Group är mer positiv till affären då det ger Google en plattform för rese-appar.

– Waze är en högst social app med över 50 miljoner användare. Google behöver inte fler användare, men företaget behöver användare som interagerar mellan varandra. Det är något Google kan tjäna pengar på. Med Googles djupa fickor är det enklare att köpa en befintlig tjänst än att bygga en från början, säger Dan Olds.

IDG News