När Microsoft meddelade priset på företagets Xbox One under en presskonferens i måndags var det många i publiken som drog efter andan. Xbox One kommer att kosta 499 dollar i USA, hundra dollar mer än Sonys konkurrent, Playstation 4.

– Vad gäller den inledande försäljningen av Xbox One och Playstation 4 tror jag att en prisskillnad på hundra dollar kan göra skillnad. Det ger Sony chansen att ta ledningen, säger Lewis Ward på analysföretaget IDC.

Anledningen till att Xbox One är hundra dollar dyrare beror på att Microsoft valt att inkludera spelsensorn Kinect tillsammans med den nya spelkonsolen, och kunderna kan inte välja bort den. Sonys Playstation 4 kräver inte någon separat sensor.

En spelutvecklare som var närvarande vid Microsofts lansering av Xbox One uppger till IDG News att han är förvirrad av Microsofts prissättning. Trots att han i dag äger en Xbox 360 kommer han att välja en Playstation 4 när den släpps senare i år.

Flera av de som deltog vid Microsofts lansering kritiserar även företagets nya kopieringsskydd i Xbox One. Microsoft har valt att lägga kontrollen över kopieringsskyddet till spelutvecklarna, något som enligt många skapar förvirring kring hur exempelvis begagnade spel hanteras.

– Det är ett nytt lager av komplexitet kring vad som händer med begagnade spel, säger Lewis Ward på IDC.

Enligt Microsofts användaravtal är det upp till spelutvecklarna om en kund kan sälja eller ge bort sina gamla spel till en vän. Microsofts eget spelföretag, Microsoft Studio, uppger att man kommer låta användarna ge bort sina spel, men det är inte säkert att andra spelutvecklare kommer att tillåta det.

När Sony höll sin presskonferens kring Playstation 4 i måndags meddelade företagets vd, Jack Tretton, att användarna kommer att kunna byta, sälja eller låna ut sina spel precis som tidigare.

– När någon köper ett spel för Playstation 4 har den personen rätt att använda den skivan. Dessutom kommer spelen för Playstation 4 inte kräva att användaren kopplar upp spelkonsolen till internet, säger Sonys vd, Jack Tretton.

– Sonys taktik kommer antagligen att bli billigare för kunderna, och det gör det även enklare för dem att ge bort eller sälja sina spel, säger Lewis Ward på IDC.

Enligt Lewis Ward tilltalas säkert kunderna av bristen på kopieringsskydd, men inte nödvändigtvis spelutvecklarna.

– Du skulle kunna säga att Microsoft tog en för laget. Begränsar de återförsäljningen kan många kunder tvingas köpa fler spel, och det är så de tjänar pengar, säger Lewis Ward.

Mellan perioden 2005 och 2012 sålde Sony, Microsoft och Nintendo tillsammans 250 miljoner spelkonsoler enligt IDC. Nintendos Wii sålde nästan 100 miljoner exemplar medan Microsofts Xbox 360 stod för 76 miljoner enheter och Sonys Playstation 3 för 75 miljoner enheter.

IDG News