För tredje gången på tre veckor drabbades landstinget i Stockholm av ett stort it-haveri på tisdagen. För andra gången handlade det specifikt om journalsystemet Take Care. Men fortfarande är det oklart vad som orsakat haveriet.
– Denna gång har vi fört väldigt noggranna loggar – det var något vi lärde oss av förra veckans haveri, säger it-direktör Susanne Bayard.
– Dessutom har de som utreder det förra haveriet följt händelseförloppet.
Det nya haveriet stoppas nu in i samma utredning som det förra. Senast den sista juni ska en slutrapport vara framme.
Förra gången klagade många på att det inte bara var omöjligt att skriva in något i journalerna utan att de inte heller fick upp läskopior.
– Vi fick ett enormt tryck och svarstiderna blev väldigt långa. Den här gången drog vi på mer processorkraft och mer minne och då har läskopiorna fungerat, säger Susanne Bayard.
Det här är tredje gången på tre veckor som systemen havererar – det måste vara frustrerande?
– Det är jättefrustrerande både för dem som använder systemen och för it-avdelningen. Det är otroligt bekymmersamt när det stannar utan att vi direkt hittar felet.