Efter en trög start, bland annat med en misslyckad app, har Facebooks intäkter på mobilsidan börjat rulla in på allvar. Under första kvartalet i år stod mobilintäkterna för 30 procent av företagets intäkter, från att ha varit i princip obefintliga ett år tidigare.
Men nu frågar sig Financial Times om Facebooks framtid i mobilen verkligen ser så ljus ut. Orsaken är en ny generation mobilappar som tar användarna med storm.
Det började med de enkla meddelande-apparna, där Whatsapp utmärker sig med 250 miljoner användare, men där konkurrensen ökar. Från Asien kommer till exempel Wechat, Line och Kakaotalk som växer sig allt starkare.
Men raketen i sammanhanget är bild- och meddelandeappen Snapchat, som tagit den yngre generationen med storm. Snapchat har den udda egenskapen att bilderna som skickas raderas automatiskt efter 10 sekunder, vilket å ena sidan gjort den populär ur ett integritetsperspektiv, å andra sidan fått Snapchat att pekas ut som en högborg för sexmeddelanden och -bilder.
Snapchats popularitet är enorm. Enligt Mary Meeker, känd analytiker, riskkapitalist och nätguru, kommer en tredjedel av alla bilder som delas på nätet i år delas i Snapchats nätverk. 200 miljoner bilder delas nu med Snapchat varje dag, enligt företaget. I februari var siffran 60 miljoner.
Samtidigt har Snapchat just tagit in nytt kapital som värderar företaget, som startade så sent som 2011, till 800 miljoner dollar, eller 5,4 miljarder kronor. Det är mer än vad Facebook till slut betalade för fotoappen Instagram för ett år sedan, den affären slutade med en prislapp på 715 miljoner dollar enligt Financial Times.
Tidningen konstaterar att Facebook nu börjat spela andrafiol på mobilsidan. Mark Zuckerbergs bolag gjorde ett försök att kopiera Snapchats självdestruerande bilder med appen Poke, men den blev ingen succé. Nyligen tillförde man också en funktion för korta videoklipp i Instagram, för att möta hotet från en annan uppstickare, Twitter-ägda Vine.
Kampen lär som vanligt avgöras av vem som kan dra in mest pengar. Facebook har trots allt visat rejäla intäkter i mobilen, medan Snapchat, eller Vine, än så länge inte har några intäkter att tala om.