I en tid före den moderna webbens sökmotorgiganter var det andra namn man hade i tankarna när man skulle leta efter material. Ett av de största namnen för sin tid var den klassiska sökmotorn Altavista som, tro det eller ej, fortfarande lurat i skuggorna från dagens populärare sökmotorer.
Yahoo låter dock meddela att Altavista bara har en vecka kvar till sin sista vila, då sökmotorn nu släcks ned helt den 8 juli. Altavista lanserades 1995 och blev snabbt populär för att den både var snabbare och mer noggrann än dåtidens konkurrenter. På sin första dag hade Altavista 300 000 besök, en siffra som hade stigit till över 80 miljoner besök per dag bara två år senare. Sökmotorn som sedemera köptes av Yahoo år 2003 är dock bara ett skal av sitt forna jag, då den numera baserar sina sökresultat på Yahoos egen söktjänst. Det är också den söktjänst som Yahoo nu vill att de sista användarna helt ska gå över till.
Nedstängningen är bara den senaste i ett led av avvecklingar från Yahoo, som under det senaste året arbetat hårt för att ta bort eller ersätta tjänster som inte längre anses dugliga. Bland andra tjänster som nu kommer stängas ned hittas Yahoo Neighbors, ett verktyg för att diskutera med folk inom geografiska områden, och Foxytunes, en medieplugin som ger dig kontroll över dina musikspelare direkt i webbläsaren.
Jay Rossiter, vice president för Yahoos produktutveckling, skriver på företagets blogg att syftet med att stänga ner tjänsterna är att istället kunna skärpa fokus och skapa produkter av högre kvalitet. Det framgår dock inte om ytterligare tjänster kommer försvinna framöver.
Klart är i alla fall att den gamla trotjänaren Altavistas sista dagar är räknade.