Nokias chef för smarta enheter, Jo Harlow, uppger i en intervju med Wall Street Journal att både Nokia och Microsoft måste göra mer tillsammans för att Windows Phone ska kunna växa och bli mer framgångsrikt.

– Det här ett partnerskap och som partners måste vi båda sträva efter tillväxt, säger Jo Harlow till Wall Street Journal.

Hon tillägger att lanseringen av Windows 8 förra året och Nokias nya Lumia-modeller har ökat försäljningen, men det krävs mer än så.

– Vi behöver en större kännedom kring Windows Phone och Lumia, vi behöver fler appar, säger Jo Harlow vidare.

Enligt henne måste de båda företagen fokusera på att skapa ett utbud av appar som genererar ett intresse hos användarna. Windows Phone har tidigare fått mycket kritik för att många av de populäraste apparna saknas på plattformen.

Hon uppger att Nokia tillsammans med Microsoft kommer att genomföra flera kampanjer framöver för att stärka de båda företagens ställning på marknaden för smartphones.

Under årets andra kvartal som avslutades den sista juni sålde Nokia 7,4 miljoner enheter av företagets Lumia-modeller. Ett starkt kvartal för Nokia, men endast en liten andel jämfört med Samsung.

Nokias Lumia är dock den dominerande enheten bland de företag som erbjuder Windows Phone-telefoner och står för 80 procent av den totala försäljningen på plattformen.