Det är analysföretaget Strategy Analytics som anger den globala försäljningen av Windowsplattor till 2,3 miljoner under årets andra kvartal. Det är en rejäl ökning från 200 000 under samma kvartal förra året. Men jämfört med föregående kvartal är det en minskning. Då såldes tre miljoner Windowsplattor.

Det går alltså utför för Windowsplattorna, eller?

– Det finns ett stort intresse för Windowsplattor på företagen. När vi i december undersökte investeringsplanerna för företagskunder för 2013 planerade 60 procent av dem som ska köpa surfplattor att köpa Windowsplattor, säger Hans Werner, vd på Radar Ecosystem Specialists.

Att försäljningen av Windowsplattor minskar något förklarar han med att kunderna väntar på nya modeller av plattor och på version 8.1 av Windows. Dessutom märker Radar en avmattning av inköpen generellt, även för surfplattor.

Ytterligare en förklaring lär vara att det gått trögt med försäljningen av Windowsplattor med Armprocessorer, som Microsofts egna Surface RT.

Andreas Lönnmo som är affärsområdeschef för mobilitet på Atea märker av en ökning för Windowsplattor bland företagskunder.

– Men IOS- och Androidplattor ökar mer. Det går trögare för Windowsplattor, säger Andreas Lönnmo.

Fakta

Android är den stora vinnaren på surfplattor enligt Strategy Analytics. Under årets andra kvartal såldes 34,6 miljoner Androidplattor globalt, vilket kan jämföras med 17,6 miljoner föregående kvartal.
IOS-plattor från Apple backade från 19,5 miljoner exemplar under det första kvartalet, till 14,6 miljoner under det andra kvartalet.