Spotify publicerade i går företagets helårsrapport för 2012, ett år som upplevde kraftigt ökad omsättning. Under perioden slutade omsättningen på 434,7 miljoner euro, en ökning från 190,4 miljoner euro året innan.

Trots den ökade omsättningen steg även nettoförlusten till 58,7 miljoner euro från 45,4 miljoner euro under 2011. Den största anledningen beror enligt Spotify på ökade utvecklingskostnader samt nyanställningar på marknader som Mexiko, Hong Kong och Singapore.

– Vi fokuserade under 2012 på tillväxt, internationell expansion och produktutveckling, vilket resulterade i en skyhög ökning av antal användare och ökad marknadspenetration. Vår prioritet under 2013 är att fortsätta skapa en överlägsen musikupplevelse tillgänglig för ännu fler människor, samtidigt som vi bygger på långsikt, både för vårt företag och musikindustrin som helhet, säger Malin Cumzelius, pressansvarig för Spotify i Norden, till Computer Sweden.

Spotifys vd, Daniel Ek, uppger även till Wall Street Journal att klyftan mellan omsättning och förlust har ökat, något som enligt honom bevisar att företagets affärsmodell fungerar.

Spotifys affärsmodell betyder att företaget måste betala ut en royalty varje gång en användare lyssnar på en låt. Sedan musiktjänsten lanserades har Spotify betalat ut drygt 375 miljoner euro. Daniel Ek förutspår att Spotify kommer att betala ut samma belopp för helåret 2013.

Daniel Ek uppger även att antalet gratisanvändare som väljer att betala för tjänsten är mycket hög och mer än 20 procent väljer att uppgradera sina konton på tjänsten. Han jämfört med Microsofts Skype som har en konverteringsgrad på cirka fem procent.

– Under 2012 ökade intäkterna för Spotify dramatiskt, samtidigt som vi såg en konvertering på över 20 procent mellan gratis och betalande användare, fenomenalt för ett företag med en "freemium"-modell och ett tydligt framgångsbevis för affärsmodellen, säger Malin Cumzelius.

Spotify siktar nu på att göra tjänsten tillgänglig på alla marknader och företaget etablerade nyligen ett dotterbolag i Japan. Det är dock osäkert när tjänsten kommer att lanseras i landet.

Artikeln uppdaterad 9.55 med kommentarer från Spotify i Norden.