Som Computer Sweden tidigare har skrivit har arbetet med en e-handelssajt i USA skjutits upp två gånger. Senast i september förra året förklarade H&M förseningarna med anpassningar för mobila enheter. Enligt Wall Street Journal har H&M också haft problem med säkerhet, logistik och betalningslösningar.

Den senaste tidplanen har däremot uppfyllts, nämligen att lansera H&M shop online i USA i augusti. Natten till den 1 augusti sjösattes projektet, som av en inblandad beskrivs som "en nattlig rysare".

Förklaringen till att satsningen som helhet har dragit ut på tiden beror enligt Marie Rosenlind, presskontakt på H&M, framför allt på mobilanpassningen:

– I mitten av januari 2013 lanserade vi en mobilanpassad butik på nätet och förra året intensifierades vårt arbete med att rulla ut H&M shop online på andra H&M-marknader. De initiativen, tillsammans med behovet av mer tid för förberedelser för shop online i USA innebär att lanseringen av onlineförsäljningen i USA skedde nu den 1 augusti.

Storbanken Credit Suisse var måttligt imponerad efter lanseringen, bland annat för att banken anser att priserna i onlinebutiken är höga jämfört med många konkurrenter. Credit Suisse tror inte att lanseringen kommer att innebära någon skillnad för bolagets försäljning i USA.

– Det är ännu väldigt nära inpå lanseringen och vi kommenterar inte försäljningen men vi är mycket nöjda med det positiva mottagandet, kommenterar Marie Rosenlind.

Hon berättar vidare att e-handel är ett växande och betydelsefullt komplement till H&Ms butiker och att shopping via mobil ökar. Däremot vill hon inte gå ut med några detaljer kring den tekniska lösningen.

Av H&Ms senaste kvartalsrapport, som kom i mars, framgår att pågående it-investeringar och satsningen på onlinehandel har bidragit till att kostnaderna har ökat jämfört med första kvartalet i fjol.