I veckan kom ännu en rapport om den sjunkande pc-försäljningen. Enligt Gartner minskade pc-försäljningen i Europa med 20 procent det andra kvartalet. Sämst gick det för Acer som tappade nästan 45 procent av sin försäljning, men sammantaget är utvecklingen en katastrof för leverantörer, med Microsoft i spetsen, som lever på Windowsbestyckade datorer. Pc-leverantörer som HP och Dell söker febrilt efter ett hållbart alternativ.

I det här läget är det frestande att extrapolera den nedåtgående kurvan för pc-försäljningen. Om fallet fortsätter, så kommer pc:n vara borta om så där tio år. Men det kommer självfallet inte att inträffa. Pc:n, och persondatorer överhuvudtaget, kommer att aldrig att försvinna, men den får en allt mer nischad roll och i första hand som arbetsstation.

En närmare titt på Gartners rapport visar nämligen att fallet för pc var störst på konsumentmarknaden. Här föll pc-försäljningen med hela 25,8 procent, medan fallet på företagsmarknaden var 13,5 procent det andra kvartalet jämfört med samma kvartal för ett år sedan.

De flesta kontorsarbetare behöver en mobil arbetsstation med ett bra tangenbord och så kommer det att förbli ett bra tag framöver. De kommer att fortsätta att kräva snabbare datorer och att de blir virtuella, det vill säga att klienterna blir tunna, medan program och data ligger någonstans i molnet. Utvecklingen på kontoren rullar på som den gjort sedan persondatorerna såg dagens ljus.

På konsumentmarknaden är utvecklingen intressantare och mer oförutsägbar. Frågan om ett hushåll överhuvudtaget behöver en persondator är högst relevant. Därför är det också relevant att extrapolera den fallande pc-försäljningen på konsumentmarknaden för att få svar på frågan: När är pc:n, och persondatorer överhuvudtaget, borta från konsumentmarknaden?

Svaret är förmodligen snabbare än väntat. I ställer blir utbudet av klientdatorer för konsumentmarknaden otroligt mycket mer varierat. Och de kommer att vara uppkopplade med egna ip-adresser. Ta bara en sådan sak som dagens tv-mottagare. Mycket snart kommer alla tv-mottagare i hemmen att vara uppkopplade mot internet. Netflix, och liknande tjänster, är bara början på utvecklingen. Och frågan är nu vem av Apple eller Microsoft som kommer först med en tv, som blir den stora grejen på konsumentmarknaden.