Satsningen på wifi ombord på planen går långsamt för SAS. Fortfarande är bara tio av de totalt 162 flygplan som bolaget använder uppkopplade trots att wifi-projektet drog igång för snart två år sedan.
– Om vi erbjuder uppkoppling på våra plan ska det fungera – det ska gå att komma in och det ska inte vara trögt, säger presschefen Malin Selander.
– Det är otroligt viktigt för oss att de tjänster och produkter vi utvecklar är av hög kvalitet och svarar väl mot kundernas efterfrågan och förväntningar.
Wifi-kommunikation ombord är mycket komplext konstarerar hon.
– Men vi jobbar intensivt tillsammans med våra leverantörer för att få ännu bättre kvalitet och tillförlitlighet innan vi väljer att fortsätta satsningen fullt ut,
Hon understryker att det inte handlar om att den teknik SAS har valt skulle vara sämre än konkurrenternas.
– Nej, vi har samma standard som de använder. Men vi vill erbjuda något som motsvarar våra och kundernas förväntningar
Förlorar ni på att inte ha kommit lika långt som konkurrenter som Norwegian?
– En del som reser är väldigt intresserade av uppkoppling medan andra inte är det. Och vi tittar inte så mycket på våra konkurrenter utan på vad vi själva erbjuder.
Vad har ni för tidsplan?
– Vi arbetar på att få en bättre leverans och har inte satt någon tid på när satsningen fortsätter.
SAS har utrustat sina Boeing 737-800-plan med wifi. Parallellt har också gsm installerats så att det inte bara går att surfa utan också ringa i mobilen. Planen sätts in på olika sträckor men flyger relativt ofta mellan Oslo och Stockholm så där kan chansen att få uppkoppling på resan vara störst. Panasonic är teknikleverantör.