Sedan Nokia kastade in handduken för sitt eget mobilsystem våren 2011 för att satsa på Windows Phone har det ryktats om att Microsoft skulle ta över mobiltillverkningen helt. Att den tidigare Microsoftdirektören Stephen Elop satt som vd i det finska företaget gjorde knappast något för att minska de spekulationerna.

Nu återvänder Elop till moderskeppet och tar mobilutvecklingen med sig. Jämfört med hur företaget värderades när han tog över kan dagens pris på 33 miljarder kronor för mobiltelefonerna ses som ett riktigt vrakpris för den forna mobilgiganten.

Köpet passar väl in i Microsofts strategi att bli mer av ett hårdvaruföretag. Med köpet av Nokias mobilenhet får mjukvarujätten inte bara några av världens mest erfarna mobildesigner, utvecklare och riktigt bra mobil hårdvara. I paketet finns även 8 500 av Nokias patent som handlar om designen på företagets telefoner. Dessutom licensieras 30 000 patent som handlar om trådlös kommunikation i samband med köpet så att Microsoft kan använda dem i alla sina produkter.

Det är ingen dålig total patentportfölj för den som vill satsa på att bygga små handhållna prylar. Men frågan är om det räcker för att få fart på Microsofts mobilsatsning. För att nå det målet räcker det idag inte med att bygga de bästa telefonerna rent hårdvarumässigt. I dag handlar telefonbranschen mer om mjukvara och ekosystemet av tjänster och appar runt omkring. Här ligger Microsoft och Nokia långt efter. Dagens uppköp lär heller inte göra världens viktigaste mobiltillverkare Samsung mer motiverad att satsa på Windows Phone än tidigare. Snarare tvärt om.

Att Windows Phone saknar dragningskraft på apputvecklare visas inte minst av att Facebook, där Microsoft är storägare, valt att inte ta fram en version av populära Instagram för plattformen. Ur den aspekten kan köpet av Nokias mobiler inte heller jämföras med Googles köp av Motorola. Det gjorde inte Google till ensam storspelare på Android-hårdvara på det sätt som Microsoft nu helt tar kontrollen över Windows Phone.

Det är också ganska talande att Microsoft i sin presentation väljer att lyfta fram att Nokia säljer bättre än olycksbrodern Blackberry på 34 marknader. Den kanadensiska tillverkaren är förmodligen den enda som kan tävla med Nokia om att ha hamnat med Svarte Petter när konsumenterna ville ha smarta mobiler.

Frågan är dock om Microsoft har något annat val än den inslagna vägen. I en post-pc-värld där den gamla Windows-Intel-kombinationen inte längre är lika mycket värd måste företaget lyckas med sin mobilsatsning till varje pris. Sett i ljuset av det är dagens miljardaffär säkert överkomlig.