Enligt ett meddelande på Folksams intranät som Computersweden.se tagit del av drabbades Folksam av störningar i sitt nätverk under onsdagen. Enligt meddelandet var det "otillgänglighet och seghet i flera av (Folksams) interna system". Störningarna sades bero på att för många anställda tittade på "filminslag av president Obamas besök i Sverige".

– Ja, vi har haft ett belastat nät, men det innebär inte att verksamhet står stilla. När det är en så här stor omvärldshändelse vill många kontrollera och se vad som händer och då är det klart att man får en ökad belastning, det sker vid större händelser, säger Gunnar Fröderberg, cio på Folksam.

Har det påverkat verksamheten på något sätt?
– Svarstiderna har blivit längre, och det är klart att det påverkar. Men ingen större verksamhet, säger Gunnar Fröderberg.

Vad har ni gjort för att åtgärda detta?
– Vi gjorde det man brukar göra. Man stryper kapaciteten mot vissa sajter.

Gunnar Fröderberg uppskattar att störningarna pågick under några timmar, innan Folksam vidtog åtgärder. Vilka sajter de ströp tillgången till kan han däremot inte specificera.

Hur ser man till så att något i den här stilen inte händer igen?
– Det handlar dels om att lära sig egna prioriteringar. Våra kunder ska servas i första hand, och att vi sedan alltid ska kunna ha den omvärldsbevakning vi behöver. Man lär sig alltid något, men det är för tidigt att svara på vad.

Senaste gången han kan minnas att någonting av den här typen inträffade var i samband med 11 september-attackerna år 2001.