För mindre än ett år sedan lanserades Comoyo View, telekomjätten Telenors svar på Netflix och liknande tjänster för strömmad film på nätet. Men det blev en kortvarig saga – i dag meddelade Telenor att man 1 november stänger ner filmtjänsten. Tjänsten har befunnit sig i betaläge sedan november, då den presenterades.

– Vi lägger ner tjänsten, men det är med tungt hjärta. Vi är ledsna i dag. Tjänsten är bra och distributionen var klar, men priset på innehåll har drivits upp kraftigt, säger Atle Lessum, kommunikationschef på Telenor digital.

Förra året lanserades inte bara Comoyo, utan flera liknande tjänster. Mest känd är kanske amerikanska Netflix och Atle Lessum erkänner att amerikanerna har varit bidragande till att sänka Comoyo.

– Ja, självklart är det ärligt att säga att det var Netflix, säger Atle Lessum.

Under tiden som tjänsten befann sig i betaläge har de lockat till sig något "tusental" användare. Han beräknar att projektet har kostat "några miljoner".

– Hade vi marknadsfört tjänsten mer hade vi kanske lockat fler kunder, men det hade inte spelat någon roll för det här beslutet, säger Atle Lessum.

Själva varumärket Comoyo lever däremot kvar på Telenor, men ska i stället helt rikta in sig på att utveckla kommunikationstjänster, som videokonferenser.

– Du kommer att höra mer om oss i framtiden, men om andra saker än filmtjänster, säger Atle Lessum.

De som använder videotjänsten i dagsläget får använda den fram till stängningen 1 november kostnadsfritt, som plåster på såren.