Tictail är en av de mest hajpade svenska startupföretaget det senaste året, med uppmärksammanden utomlands i bland annat engelska Telegraph och Wall Street Journal. Hemma i Sverige belönades de av CS systertidning Internetworld med priset för årets entreprenörer. Det de gör är att tillhandahålla en enkel plattform för e-handlare – sedan lanseringen i maj 2012 har ungefär 24 000 butiker öppnats enligt de egna siffrorna.

Nu satsar Tictail hårt på att knyta till sig fler tredjepartsutvecklare som ska bygga appar som ska användas av affärsidkare. Utgångspunkten: vi kan inte göra allt som efterfrågas, så då kan någon annan göra det.

– E-handel är så stort och komplext att vi aldrig själva skulle kunna bygga allt som behövs. Många företag har dessutom hört av sig med förfrågningar om att integrera sina affärssystem i tictail-plattformen och det är lite av tanken att överlåta det till tredjepartsutvecklare att se vilka funktioner som behövs och överlåta det till till tredjepartsutvecklare så att de kan tjäna pengar, säger Birk Nilsson, chief architect och medgrundare av Tictail.

För handlarna är själva plattformen i sitt grundutförande gratis. Tictail själva livnär sig i stället på de 30 procent de får av försäljningssumman för en app. Förra veckan släpptes både ett api, programmeringsgränssnitt, men också ett kit för användargränssnittet så att det ska gå att bygga appar till Tictail. Kitet är baserat på webbutvecklingsverktyget Bootstrap 3. Just nu befinner sig de nya utvecklingsverktygen i betaläge. Enligt Birk Nilsson har man anpassat det efter Tictail för att få till en känsla av att just Tictail står bakom.

– Vi var måna om att apparna nästan ska kännas som en integrerad del av Tictail och att det nästan känns som att Tictail står bakom dem, säger han.

Som en förlansering bjöds ett hundratal utvecklare in till ett ”appathon” några dagar innan lansering av det nya utvecklarkitet. I samband med lanseringen har de dessutom knutit till sig några nyckelutvecklare och därför finns det sedan innan 8 tillgängliga appar.

– Vi har ett arbete framför oss där det gäller att förklara att företag faktiskt vill ha och använda de här apparna, säger Birk Nilsson.

En av de apparna är Back in stock, som redan finns tillgänglig hos Tictail-konkurrenten Shopify. Kortfattat går den ut på att en köpare som är intresserad av en vara som är slut i lager får ett meddelande så fort den är tillbaka.

– Från början rörde det sig om ett hobbyprojekt, men ju mer den används desto viktigare blir utvecklingen och försäljningen av appen, säger Birk Nilsson.