I dagarna arrangerar Spotify evenemanget Studenttechfest, där 101 studenter på svenska it-utbildningar bjuds in till två dagar av nätverkande och föredrag med Spotifymedarbetare som bland andra vd:n och grundaren Daniel Ek, Ludvig ”Ludde” Strigeus och representanter från andra it-företag.

Daniel Ek inledde Student Techfest med ett samtal om sig själv, idén bakom Spotify och de utmaningar han stod framför när han skulle ta idén bakom Spotify till att bli ett företag. Ett av de första tipsen han hade till studenter som kanske funderar på att starta nya företag är – välj en idé att satsa på. Han fick frågan om vilket som är det bästa rådet han fått, och nämnde då att medgrundaren Martin Lorentzon tipsat honom om att koncentrera sig på en verksamhet. Då skulle han känna hur det var att verkligen ge sig in ett passionerat arbete med ett företag.

– Jag arbetade med några företag och gjorde lite allt möjligt. Och det gick väl hyfsat, men jag var överallt, sa Daniel Ek, som intervjuades av radioprataren Navid Modiri.

– Du är skyldig dig själv och världen att visa att idén du har var värd att satsa på, sa Daniel Ek.

Från början hade Spotify också tänkt sig en helt annorlunda affärsmodell, där tjänsten enbart skulle bygga på reklamfinansiering. Musikbranschen påpekade dock att de trodde på en modell med prenumerationer.

– Vi sa att det kommer vara en obetydande del för företaget. Men nu står det för 70 procent av företagets intäkter, berättade Daniel Ek och fortsatte:

– Vi visste inte att prenumerationsmodellen skulle bli mest framgångsrik. Det var tur helt enkelt.

Han sa också att man inte ska vara rädd för att göra något av sin idé, även om någon annan gör samma sak.

– När det gäller de flesta idéer har de uppstått på olika ställen samtidigt. Och är det inte någon som har presenterat samma idé bör du kanske vara orolig, sa Daniel Ek.

Han sa också att själva idén kanske är fem procent av ett företag, och att utförandet är resterande 95 procent. Han sa också att Spotify egentligen inte är någon ny idé, utan snarare två gamla idéer som slagits samman.

– Spotify bygger egentligen på två idéer som fanns tidigare, strömmande musik fanns tidigare, och reklamfinansierad musik fanns förut. Det vi gjorde var att föra dem samman.

Det svåra, säger han, var att få folk att testa tjänsten och betala för den och – inte minst – att övertyga skivbolagen.

Han avslutade också med några råd: var passionerad, låt andra testa och våga börja, och vara lekfull.
– Genom att föra över din idé till ett företag har du redan klarat 99 procent.