Företag och marknadsförare har börjat inse att det finns pengar att tjäna på mobila annonser. Det visar en ny rapport från den oberoende annonsorganisationen, IAB (Interactive Advertising Bureau), i USA.
Wall Street Journal som tagit del av rapporten uppger att mobila annonser omsatte tre miljarder dollar under det första halvåret i USA. Det är en ökning från 1,2 miljarder dollar samma period året innan.
Tidigare har många marknadsförare dragit sig för att annonsera på mobila enheter på grund av tekniska begränsningar och problem med att mäta effektiviteten. Det motståndet har enligt rapporten nu börjat minska.
– Att satsa på mobila annonser är en självklarhet med tanke på hur mycket tid konsumenterna spenderar på sina enheter, säger Gail Tifford på Unilever till Wall Street Journal.
Han tillägger att Unilever kommer att tredubbla sin budget för mobila annonser i år jämfört med i fjol.
Mondelez International som bland annat säljer kakor och tuggummin uppger till Wall Street Journal att företaget kommer att öronmärka tio procent av sin totala annonsbudget för mobila enheter.
En majoritet Mondelez Internationals annonspengar går till Facebook, Google och Twitter.
Enligt mätföretaget Emarketer är Google en av de stora vinnarna bland mobila annonser och förväntas stå för 46,8 procent av alla annonser på mobila enheter i år. Även Facebook förväntas stå för en stor del av kakan.