Att skapa prototyper eller enstaka prylar med hjälp av en 3d-skrivare är inte något nytt. Den första fungerande 3d-skrivaren togs fram redan 1984. Sedan dess har konstruktörer och formgivare använt tekniken främst för att ta fram fysiska modeller av projekt de arbetat med i datorn.

Även om priset på de professionella skrivarna gått ner ordentligt så har tekniken hamnat högt upp på agendan först när Makerrörelsen tagit maskinen till sitt hjärta.

– Det här är fortfarande en gryende marknad där hajpen är större än de tekniska realiteterna, säger Pete Basiliere.

Han är analytiker hos Gartner och den som förutspår den kraftiga tillväxten på marknaden för 3d-skrivare. Enligt Gartner sker tillväxten både när det gäller skrivare för industrin och skrivare för hobbybruk. Intresset för hobbyskrivarna driver också företagens inköp, enligt Pete Basiliere.

– Ingenjörerna och de kreativa människorna har känt till den här tekniken länge, men kanske inte fått gehör av ledningen för att investera i skrivare. Nu har folk i ledningarna uppmärksammat hajpen och frågar sina utvecklingsavdelningar varför de inte jobbar med 3d-skrivare, säger han.

Att enklare 3d-skrivare som arbetar med att spruta ut smält plast har blivit så hett beror på flera saker. En viktig orsak är att flera patent på teknik som skrivarna använder har löpt ut. Det utnyttjas bland annat av projektet Rep Rap som inleddes 2005.

Rep Rap är ett öppet projekt på University of Bath. Målet är att skapa en 3d-skrivare som klarar att skriva ut de flesta delar som krävs för att bygga nästa skrivare. På senare år har företag som Makerbot industries och Ultimaker fått stor uppmärksamhet för sina skrivare som bygger vidare på Rep Rap men säljs som färdiga byggsatser.

Modellerna är avsedda att användas hemma på skrivbordet och kan skriva ut saker i plast. Tekniken kan närmast jämföras med en limpistol som med hög precision pytsar ut material som sedan stelnar till en fast form.

Numera har Makerbot också en egen butik i New York där företaget säljer sina skrivare och småprylar som skrivits ut med tekniken.

Lite mindre trendigt är Kjell & Company som börjat sälja 3d-skrivare i sina butiker. Företagets skrivare är en modell som heter Velleman K8200 och även den bygger vidare på Rep Rap.

K8200 är den första 3d-skrivaren som säljs i svenska gallerior, men att kalla den konsumentprodukt är att gå lite långt.

– Det tog mig ungefär två arbetsdagar att sätta ihop den och det är bra om man har lite lödvana, säger Fredrik Jacobsson, sortimentutvecklare på Kjell & Company.

Enligt honom säljer deras skrivare över förväntan, men fortfarande i mycket små volymer. Över hela världen säljs det i år drygt 56 000 3d-skrivare i prisklassen under 100 000 dollar, enligt Gartner. Det omfattar såväl skrivare för privatpersoner som för företag. Nästa år räknar analytikerna med att det säljs 100 000 skrivare och året efter det 200 000.

– De siffrorna kan ändras. Utvecklingen går fort just nu. I mars när vi började titta på det här fanns det till exempel ingen tillverkare i Indien. I dag finns det sex stycken, säger Pete Basiliere.


Vill du läsa alla Computer Swedens trendspaningar inför 2014? Ladda ner hela specialutgåvan här.

Fakta

Trend: 3d-skrivare.

Vad är det? Enkla skrivare som med en teknik som närmast kan liknas vid en limpistol. Med hög precision bygger de ett objekt med hjälp av smält plast.När händer det? Nu.

Vem driver utvecklingen? Företag som Makerbot och Ultimaker tillsammans med cirka 68 företag på Kickstarter.com.

Effekter av trenden: De enkla hobbyskrivarna driver intresset också för de mer avancerade varianterna för proffsbruk.