Computer Sweden har de senaste veckorna skrivit om flera tunga aktörer - ICA  WhirlpoolGoodyear - som fimpat IBMs Notes för mejlen, till förmån för molntjänster som Office 365 och Google Apps. Enligt Hans Petter Dalen, ansvarig för Domino och Notes i Europa, kommer många bolag ändå stanna kvar på plattformen. Orskaken är de egenutvecklade Dominoapplikationerna.

– Det är naturligt att dela diskussionen mellan den som handlar om mejl, och den som handlar om Domino som applikationsplattform. Där ser vi att Domino är revitaliserat. Vi har lanserat Xpages (IBMs webbyggarverktyg) som gör applikationerna moderna och ger dem möjlighet att fungera mobilt. Det är billigare än att migrera bort, säger Hans Petter Dalen.

Så är också fallet i flera av de företag som Computer Sweden skrivit om, undantaget Goodyear, som även steker det crm-system de har utvecklat på Domino.

– Strategin för många av de som byter Notes på mejlen är att ändå behålla Dominoapplikationerna och då blir de sittande med två miljöer. Det är en av anledningarna till att vi får så många kunder som återinför Notes, säger Hans Petter Dalen.

Enligt honom har IBM hittills under året haft drygt 3 000 kunder som återinfört Notes, mot 2012 då det var 1 500 kunder. Någon siffra för antalet nya kunder lämnar han däremot inte.

Men trots att mejlen inte är allt är det ändå viktigt att behålla de kunderna.

– Mejl kommer fortsätta att vara en viktig kanal, och då vill vi ha största antal på vår plattform, säger Hans Petter Dalen.

Ett viktigt säljargument som IBM för fram är satsningen på affärskonceptet Social Business och samarbetsplattformen Connections som i senaste versionen av Notes, 9, kopplats allt närmare.

– I diskussionen om Social Business blir det lätt att säga att mejlen ska bort, men det tror inte vi händer inom en snar framtid. Däremot blir det sociala viktigare, och vi satsar extremt mycket på samverkan mellan socialt och mejlen. Där vågar jag säga att vi slår konkurrenterna vilken dag som helst, säger Stefan Edqvist, teknikchef på IBM Software Solutions.

Dystrast för IBM är antagligen att de it-toppar som Computer Sweden pratat med senaste tiden ser mörkt på framtiden för Notes. Bland annat uttryckte ICAs it-direktör Ynge Nivaeus tvivel, eftersom han ser en minskande marknad för Notes.

– Jag vet hur vår plan ser ut, så jag delar inte den bilden. Vi har redan börjat fokusera på nästa version av Notes som kommer 2015, och vilka nya funktioner som ska tillföras Det kommer att handla mycket om big data, säger Hans Petter Dalen.

Han påpekar också att med nästa version av Notes, och satsningen på att knyta plattformen tydligare till big data-lösningar, innebär att Notes då kommer att vara en viktig komponent inom de områden som är prioriterade för IBM: social business, molnet, mobilt och big data.

– För version 9 lade vi ner 100 miljoner dollar i utvecklingskostnader. Så det är inte så att det är en plattform det inte investeras i. Notes är fortfarande viktigt för IBM, säger Hans Petter Dalen.

Men varför den negativa synen? Problemen är huvudsakligen två, tror Hans Petter Dalen och Stefan Edqvist: dels ligger Notes på efterkälken designmässigt - Stefan Edqvist erkänner att Notes inte är särskilt vackert, men att det har blivit bättre med tiden - dels att IBM inte tvingar in användarna i uppgraderingar.

– Det finns ett inbyggt problem där. Man hamnar inte per automatik på det senaste. Men i de fall där vi kan sätta oss ner och föra en dialog med kunderna kan vi visa att den senaste versionen är modern, säger Stefan Edqvist.

Båda ser det som ”extremt viktigt” att företagen hoppar på senaste versionen. Enligt Hans Petter Dalen har 75 procent av de företag som använder Notes version 8 eller senare installerad.

– Det är de största bolagen som dröjer längst med att uppdatera. Det är många bolag som inte väljer att ta investeringen, och så sitter användarna med en gammal version från 2004 eller 2005, och det ser inte bra ut. Det är förstås en utmaning, säger han.

Fakta

IBM uppger att de har cirka 50 000 Noteskunder. Europa står för en majoritet, med cirka 35– 40 procent av kunderna.

Enligt en uppskattning från IDC drog IBM 2011 in 8 miljarder på Notes. Hans Petter Dalen valde själv att inte kommentera den siffran.

Computersweden.se har i tre artiklar den senaste tiden uppmärksammat tre tunga kundtapp för IBM och Notes: ICA, däckjätten Goodyear och vitvarutillverkaren Whirlpool.