Systemutvecklingen flyttar utomlands, brukar det heta, och det går att visa hur många traditionella it-jobb som flyttas härifrån till länder där det är billigare att producera.

Men det finns branscher som växer så det knakar, som skriker efter kompetens och som väntas fortsätta göra det. Det mest uppenbara exemplet är spelindustrin som bara växer sig större och större.

Nya siffror från analysföretaget Gartner visar att den industrin i år växer med nästan 20 procent och väntas omsätta 93,3 miljarder dollar. Nästa år passerar den 100 miljarder dollar i omsättning.


Utvecklingen för spelen i Sverige. Klicka på bilden för större version!

Sverige är inte bara med på tåget, utan kan till och med ses som själva loket i utvecklingen. Konsolmarknaden, som är det största segmentet, har haft det tufft under några år i väntan på nya konsoler från Sony, Microsoft och Nintendo, men nu i november lanserar såväl Sony som Microsoft sina nya hett emotsedda produkter, något som Nintendo redan gjort. För konsoler firar svenska Dice triumfer med Battlefield. I pipelinen finns även Avalanches nya storspel Mad Max och nya produktioner från Malmöbaserade Massive Entertainment.

Mobilen är det mest växande segmentet. Här tokdominerar svenska King med Candy Crush Saga.

Dessutom har vi naturligtvis Minecraft från Mojang som går tvärs över plattformarna.

Lite hårda fakta från Spelutvecklarindex slår fast att det är här morgondagens it-jobb finns. Förra året ökade sysselsättningen i spelutvecklingsbolagen med 30 procent – motsvarande 455 heltidstjänster – till 1 967 anställda. Och om man ser tillbaka på de senaste sju åren har omsättningen och antalet anställda i branschen ökat varje år utom ett (2009). Branschen har mognat och är inte längre är utsatt för de massiva svängningar som under det tidiga 00-talet.

Vad finns det då för hinder för fortsatt svensk dominans på denna framtidsmarknad? När man hör efter med personer i branschen utkristalliseras två problem som går lite hand i hand. Det ena är kompetensbristen.

Bolagen växer så det knakar och måste fylla på med folk.

Det andra är att spelindustrin fortfarande inte tas på allvar i Sverige, i motsats till hur det är i exempelvis USA. Trots mångmiljardförsäljning och en tillväxt på 60 procent uppfattas industrin fortfarande som en lekstuga.

I takt med att spelen blir allt mer avancerade – de blir mer webbaserade och delar flyttar upp i molnet – krävs programmerare med erfarenhet av detta. De kan lika gärna ha arbetat med bank- och försäkringslösningar tidigare. Spelbolagen har inte vanan att rekrytera från den delen av it-branschen och de specialister de söker vänder sig inte automatiskt till spelindustrin i jakten på nytt jobb.. Och om man letar i IT & Telekomföretagens medlemsmatrikel efter något av de stora spelutvecklingsbolagen så letar man förgäves.

Det är hög tid att se på spelindustrin för vad den faktiskt är: En ny tillväxtmotor inom it.