För dem som kör tågen genom vårt avlånga land har det varit ett ständigt gissel att hålla reda på tidtabeller, samtidigt som de måste lyfta på luren varje gång något nytt hänt bakom nästa kurva. Thomas Tydal är lokförare hos SJ och skaffade en smarttelefon för några år sedan. Då såg han potentialen i att använda den som arbetsverktyg.

– Utöver mitt jobb på SJ har jag ett eget företag som programmerare och jag såg direkt hur mycket det skulle underlätta för oss lokförare om vi fick bättre teknikstöd, säger Thomas Tydal.

Sagt och gjort. Thomas Tydal skissade på en app och presenterade den för SJ, som snabbt hoppade på tåget. I dag får alla lokförare och konduktörer arbetstelefoner med hans app förinstallerad.

Appen innehåller uppdaterad information om tågköer och växelfel, men framför allt hjälper den tågförarna att hålla tidtabellen, paradoxalt nog genom att tågen rullar lite långsammare.

– Tidigare har lokförarna utifrån erfarenhet fått gissa hur snabbt de ska köra för att komma fram i tid. Många har då kört i maxhastighet för att vara säkra på att hålla tidtabellen. Appen hjälper nu till att beräkna den hastighet som är optimal för att följa tidtabellen.

En av de stora vinsterna är att appen sparar energi eftersom det blir lättare för lokförarna att använda sig av den elektriska bromsen, som genererar ström åt nätet. Den bromsar långsammare än de vanliga skivbromsarna, men appen talar om för lokförarna precis när det är optimalt att börja inbromsningen till varje station så att skivbromsen knappt behöver användas.

– Det sparar mycket ström när lokförarna kan hålla en lägre hastighet och enbart använda de elektriska bromsarna. Tester visar att snittförbrukningen sjunker tio procent när man kör med appen.

Informationen om var tågen befinner sig hämtar appen från signalsystemet som SJ använder. Den är smart nog att anpassa de föreslagna hastigheterna och bromssträckorna efter hur väderleken är och hur tåget följer tidtabellen.

Utöver att underlätta själva resan sparar appen också lokförarnas axlar.

– Lokförarna har krav på sig att alltid ta med dokumentation till varje resa, vilket traditionellt varit pappersutskrifter och pärmar på flera kilo. Nu ligger dokumentationen i appen och uppdateras automatiskt.

Den första versionen av appen lämnade perrongen redan i januari 2011, men har sedan dess blivit allt mer populär.

– Det är inte obligatoriskt att använda appen, men alla gör det eftersom den förenklar arbetet, säger Thomas Tydal.

Fakta

Namn: Thomas Tydal.
Ålder: 35.
Jobb: Lokförare på SJ, programmerare på Tydal Systems AB.
Aktuell: Tagit fram en smart SJ-app som hjälper lokförare att hålla tidtabellen och samtidigt spara ström.