HELA LISTAN: Sveriges hetaste it-bolag

Förutom sakernas internet och det svenska spelundret är det en enda sak som svenska riskkapitalister pratar om: mobilitet. Användandet av smarttelefoner och plattor exploderar och förändrar totalt vår omgivning och vårt sätt att använda digitala tjänster. För mediebranschen är problemet: hur tar man betalt?

Det vet årets HIT-bolagsvinnare Widespace. Företaget hade redan från början annonser för mobila plattformar i fokus.

– Som publisher behöver du inte göra någonting själv. Vi är specialister på mobilt, säger Henric Ehrenblad, operativ chef och den ena av Widespace två grundare. Den andre är företagets vd, Patrik Fagerlund.

En publisher kan i sammanhanget vara allt från tidningen Expressen till utgivaren av spelet Wordfeud.

– 2011 var året när det riktigt lossnade för oss. Mobilspelet Wordfeud gick från ingenting till att nå tio procent av den svenska befolkningen. Och det var vi som hade reklamplatsen. Det öppnade ögonen för kunderna att jättestarka köpgrupper plötsligt kan dyka upp på helt nya ställen.

Företaget grundades 2007, började ta fart under 2009 och växte mellan de senaste årsrapporterna - 2011 och 2012 - med hela 205 procent. Målet för året är att öka omsättningen "betydligt mer än dubbelt". I förra årsrapporten var siffran för antalet anställda 29. Dagssiffran när jag träffar Henric Ehrenblad är 122 - Widespace anställer i snitt 1-2 personer i veckan.

Intervjun äger rum i sammanträdesrummet Oak. Namnet kommer av den förre hyresgästen på den fina Stockholmsadressen Birger Jarlsgatan 6 - nära restaurangen Riche och Nybroplan. Tidigare satt Spotify i de här lokalerna och sammanträdesrummet var Daniel Eks kontor. I nästa vecka flyttar Widespace till en större lokal på Regeringsgatan, strax intill Gallerian och T-centralen.

Allt andas framgång - från de hippa unga människorna på det trånga kontoret till Henric Ehrenblads entusiastiska beskrivning av marknaden.

– Vi befinner oss bara i början. Mellan en och tre procent av marknadsbudgeten idag går till mobilt. Om fem år tror vi att mediekonsumtionen till 70 procent kommer att ske i smarttelefoner och plattor.

Kommer en lika stor andel av medieinvesteringarna att gå till mobilt inklusive plattor?

– Åtminstone en bra bit över 50 procent.

Widespace satsar framför allt på så kallat premiummobilt. Det betyder lite lyxigare och mer interaktiv reklam, till exempel Trisslotter som går att skrapa direkt i mobilen, labyrintspel där det gäller att rulla en kula genom att vrida på telefonen, och så vidare. Det senaste är röststyrda annonser, via ett samarbete med amerikanska Nuance, företaget bakom röstsökmotorn i Apples Siri.

Den riktigt stora potentialen kommer med den mobila plånboken.

– Inom åtminstone ett par år kommer det att finnas tillräckligt många sätt knyta en betalström till telefonen på ett enkelt sätt för att det ska slå igenom stort.

En av de branscher som idag kämpar mest med den så kallade digitaliseringen är mediebranschen.

Hur mycket skulle ett medieföretag som IDG kunna öka sin mobila försäljning med hjälp av Widespace?

– Generellt sett runt fem gånger så mycket, utlovar Henric Ehrenblad självsäkert.

Stämmer det borde medieföretag världen över snart samlas som flugor runt en sockerbit kring Widespace.

Fakta

HIT-bolagets namn: Widespace

Inriktning: Mobilannonser av lite lyxigare format. Både teknisk plattform och fullt säljstöd - med allt från ren försäljning till utformning av annonser. Fysisk närvaro i nio länder - Sverige, Finland, Norge, Danmark, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Bangladesh.

Teknik: En egen plattform. Avancerade system för automatiserade annonstransaktioner, big data-analyser av kunddata, mätningar och uppföljningar. Dessutom ett eget system för att bygga interaktiva annonser.

Hajp: Lokalt omtalat, främst i branschtidningar inom teknik och medieområdet. Uppmärksammat på sistone framför allt för samarbetet med amerikanska Nuance.

Omsättning 2012: 46,4 miljoner kronor
Omsättning 2011: 15,2 miljoner kronor
Grundat: 2007
Antal anställda: 122
Ort (huvudkontoret): Stockholm