Jag hade nöjet att presentera vinnarna i vår HIT-bolagslista i tisdags kväll. Eftersom det viktigaste kriteriet för vår bedömning är tillväxt så handlar det inte om några förhoppningsbolag med en idé i huvudet på en vild uppfinnare. Det här är bolag som har en beprövad teknik som genererar en rejäl försäljning, även om de flesta ännu inte uppvisar svarta siffror.

Två saker slog mig under kvällen. Det ena är att den svenska entreprenörsscenen i dag har riktigt gott självförtroende. Den andra är att flockmentaliteten är enorm.

Spelbranschens och mobilföretagens framgångar är på väg att sätta Sverige på internationella affärstidningars omslag igen och de svenska riskkapitalisterna har vaknat till liv samtidigt som det har blivit lättare för svenska småbolag att få pengar från utländska investerare. Det är bra.

Men så är det det här med flockmentaliteten hos investerarna. Bland topp tio på listan sysslar fem bolag med mobilrelaterade tekniker, två med m2m, två med lösningar för e-handel och ett bolag gör familjevänliga underhållningsspel. Det är ganska tydligt var dagens riskkapitalister vill investera sina pengar: I apparaten som de själva tar upp ur fickan eller handväskan ungefär 100 gånger om dagen.

Självklart finns det stora affärsmöjligheter i och kring mobilen och bolagen på vår lista har alla möjligheter att bli globala framgångar, men det är trångt inom mobila lösningar, konkurrensen är stenhård. Vinnarna Widespace räknar med att de har ungefär 3 000 konkurrenter.

Nu när alla rusar mot mobilen ger det utrymme att teknikutveckla och hitta kunder inom områden utan hyperkonkurrens.

Tillväxtbolagen har goda möjligheter att snabbt komma in på enterpriseområdet inom it. Enligt en ny undersökning från Gartner vill it-cheferna i framtiden i allt större utsträckning köpa it-lösningar från startupbolag. Här tror jag det öppnas enorma möjligheter för nya leverantörer att hitta nischer som ingen tänkt på tidigare. Gamla leverantörer inom mogna marknader som affärssystem och lagring behöver definitivt konkurrens. Med it-chefer som är beredda att ändra sina inköpsmönster finns det stora pengar att tjäna. Var finns de nya toppbolagen inom exempelvis big data?

Dessutom ...

... kan jag konstatera att hipster-skägget sakta verkar bytas ut mot små mustascher bland unga entreprenörer.